České potraviny budou expandovat do Číny. Má o ně zájem nový obchodní řetězec

* Jeden z nejbohatších Číňanů chce ve své zemi postavit stovky supermarketů nabízejících evropské potraviny.

* Klíčovým sortimentem má být i zboží z Česka, na projektu spolupracuje také česká poradenská firma.

* Čínský investor plánuje odebírat zboží za miliardy korun ročně. Evropské zboží platí v Číně za luxusní a prodá se i za trojnásobek ceny v Česku.

* Číňané mají zájem například o české pivo, Becherovku nebo lázeňské oplatky.

  • Podnikatel Jou‑lun Čang, který patří k nejbohatším v Číně, plánuje ve své zemi vystavět stovky supermarketů zaměřených na evropské potraviny. Klíčovým sortimentem má být i zboží z Česka.

    "Pan Čang při své inspekční cestě po Evropě nedávno navštívil také Česko. Dohodli jsme se, že pro něj zpracujeme obchodní analýzu celého projektu a dohodneme místní dodavatele," řekl HN majitel poradenské společnosti BNG Marek Gomola.

  • BNG

    BNG je česká společnost zabývající se poradenstvím v maloobchodě. Čínský investor, společnost Brig, ji vybral jako partnera pro rozjezd sítě obchodů s evropským zbožím. Pro zájemce nabízí BNG služby v oblasti nákupu surovin, energií a správy logistiky. Spolupracuje s desítkami firem v Česku, na Slovensku, v Polsku či Německu.

  • BNG už jednala s některými výrobci českých potravin a v příštích týdnech má firma naplánovány další schůzky. Nově vznikající retailový řetězec Brig se má v rozjezdu opírat právě o potraviny z Česka a okolních zemí (Polska, Německa, Slovenska) přes kontakty BNG. V další fázi rozvoje obchodní sítě mají přibývat i potraviny z dalších zemí Evropské unie.

    Řada evropských a českých potravinářských firem se poslední roky snaží najít cestu na čínský trh vlastními silami. Jednotný dodavatelský kanál má být příležitostí zejména pro menší výrobce. A samozřejmě, kvůli velké vzdálenosti a náročnosti přepravy půjde zejména o trvanlivé zboží. BNG pro Brig analyzuje mimo jiné nejvhodnější logistické postupy. Potraviny budou do Číny putovat zřejmě lodí z Německa.

    První obchody příští rok

    "Do konce roku by se mělo vše dohodnout, první prodejny v Číně mají začít fungovat příští rok," poznamenává Gomola.

    Čínský investor plánuje odebírat zboží za miliardy korun ročně. Pro firmy, které se dostanou do obchodů Brig, může jít o zajímavé přilepšení tržeb.

  • BRIG

    Bainian Rongtong Investment Group vedená Jou‑lun Čangem je přední čínskou developerskou společností. Jejím hlavním aktuálním projektem je vybudování sítě obchodů se sortimentem zejména evropského potravinářského zboží.

  • Mezi společnostmi, které s BNG a Brig už domlouvaly detaily spolupráce, je například Vinařství Mutěnice nebo výrobce kávy, čajů a cukrovinek Mocca.

    "Už jsme poslali první vzorky na degustaci. Tato spolupráce významně rozšíří pole naší působnosti. Plánujeme dodávat výrobky z našeho současného sortimentu, především variace diabetických a celiatických produktů. Jsme připraveni vyvinout také speciální výrobky přímo pro čínský trh," uvádí generální ředitel společnosti Pečivárne Liptovský Hrádok Ján Fencl.

    Podnikatelské mise pořádané koncem loňského roku Českou‑středoasijskou smíšenou obchodní komorou, která měla za cíl české potravináře seznámit s projektem Brig, se pak účastnily například Karlovarské minerální vody, Kostelecké uzeniny nebo mlékárny Tatra. Ty všechny zatím zvažují svoji další roli v projektu.

    Gomola podotýká, že české potraviny mají v Číně dobrý zvuk. Čínský partner má velký zájem o silné značky, jakými může být například české pivo, Becherovka, oplatky Kolonáda a podobně.

  • Na čínském trhu jsou známé značky z Evropy vnímány jako luxusní zboží. Podle obchodní komory je tak v Číně možné takové značky prodávat až za trojnásobky českých cen.

    Společný dodavatelský řetězec BNG pak přináší úsporu v nákladech. Pro čínského partnera je jednodušší jednání jen s jedním, a ne několika desítkami či stovkami subjektů.

    Čína je pro výrobce lákavá

    Pro řadu z HN oslovených potravinářských firem je Čína, ať už přes platformu BNG, nebo jiné cesty, perspektivním trhem. Stále láká například Madetu, která už dříve do země dovážela sušenou syrovátku.

    Země je atraktivní i pro pivovary. "Nedávno jsme tam rozjeli minipivovar s licenční výrobou našich piv. Naši čínští partneři mají zájem i o rozšíření prodeje do obchodů," říká ředitel Pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil.

    "V Číně máme dva lokální partnery a distributory, určitě máme zájem o jakékoliv rozšíření naší přítomnosti v zemi. Jde o jeden z našich strategických vývozních trhů," podotýká exportní ředitel Likérky Rudolf Jelínek Martin Déva. Hamé ve svém vývozu do Číny sází na kojenecké výživy. První várky tam dovezla loni.

    Česko‑čínský obchod ale nejsou jen potraviny. Vazby obou zemí sílí i ve sklářství nebo finančnictví. Dohodli jsme se, že pro čínského partnera zpracujeme obchodní analýzu celého projektu a dohodneme místní dodavatele.

  • Michal Šenk

     

     

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info