Česká firma dodává domácí jídlo i do pouště Dakaru. Ohřeje se samo a vydrží tři roky

* Pražská firma Adventure Menu vyrábí sterilované jídlo do terénních podmínek bez konzervantů a ze surovin od českých dodavatelů.

* Jejich balíčky s hotovkami požívá třeba závodník Martin Macík mladší na dakarské rallye nebo čtyřkolkářka Roučková.

* Teď nachystali speciální sety pro vojáky, záchranáře, hasiče nebo humanitární organizace a rozeslali nabídky do světa.

Na první pohled to vypadá, že člověk sestavuje bombu. Do speciálního vaku položí bílou kapsli, přilije tekutinu, za chvíli se balík nafoukne a vypustí páru. Zábavný způsob ohřívání je jednou z věcí, které zákazníky na trvanlivém jídle od pražské firmy Adventure Menu lákají.

A vedle toho boduje obsah − Adam Sogel a Radek Slabý jsou jediní, kteří na trhu s odolnými jídly do terénu nabízejí menu bez konzervantů a chemie. "Proč by mělé lidi rok vydělávat a těšit se na dovolenou, aby na ní pak jedli věci, které by doma nechtěli? Když jsou na hezkém místě, ať mají i dobré jídlo," líčí filozofii podniku Slabý.

Spolužáci z průmyslového designu našli inspiraci, když pomáhali firmě rodičů Adama Sogela. Ta vyráběla odolná jídla ze surovin od českých dodavatelů a kamarádi ze studií občas pomáhali s rozvozem kolem Plzně. Když nějaká hotovka zbyla, vzali ji na svůj studentský privát. Tehdy jim došlo, jak by se dal produkt vylepšit.

Firma Sogelových rodičů dělá jídla bez příloh a cílí spíš na chalupáře než na lidi, kteří jsou úplně odříznutí od civilizace. Proto Adam s Radkem přidali k jídlu i přílohu a hlavně chemický samoohřev. "Vhodné přílohy a vyladění receptů jsme testovali půl roku. Každý týden jsme nahnali do bytu patnáct spolužáků a nutili je ochutnávat," vzpomíná Sogel.

Po čtyřech letech nabízejí třináct jídel, mezi nimi i klasické české vepřo knedlo zelo nebo jelení ragú. "Všechno je ruční příprava. Oproti konzervám, do kterých se dají syrové suroviny, přidá se dusičnan a všechno se zavaří, my jídlo nejprve normálně uvaříme. Až poté, co ho kuchař ochutná a vyladí, se jídlo naplní do sáčků a zvláštní patentovanou metodou se steriluje. Zákazník to pozná na chuti a výživových hodnotách," popisuje Slabý.

Samoohřev nevyžaduje rozdělávání ohně − jídlo se vaří díky chemické reakci směsi s nehašeným vápnem a vodou. "Po reakci se dá kapsle zakopat v přírodě, rozloží se rychleji než banánová slupka," uvádí Sogel a dodává, že jim zákazníci z terénu dávají další tipy, jak si oběd ohřát. Někteří třeba zavěšují pytlík s jídlem na dřevěný klacík a opékají si ho nad ohněm jako špekáček. "Tak jsme aspoň zjistili, že obal vydrží i tohle," směje se Slabý.

Mezi jejich zákazníky patří především sportovci, kteří se vydávají do náročných podmínek. Balíčky si vozí do pouště na Rallye Dakar třeba automobilový závodník Martin Macík mladší nebo úspěšná čtyřkolkářka Olga Roučková. Adventure Menu dodávalo proviant i do pořadu televize Prima s názvem Moto cestou necestou.

"Letos jsme se prvně dostali na Red Bull X-Alps, což je nejznámější závod v paraglidingu. Dvě posádky si tam vezly naše jídlo," říká Sogel, který se paraglidingu sám dříve věnoval. Společně se Slabým teď propadli jinému koníčku − motorkám, které si oblíbili právě při práci se zákazníky.

Adventure Menu musí stále překonávat nedůvěru vůči sterilovaným pokrmům, spousta lidí je podle šéfů firmy přesvědčená, že jídlo nebude dobré. "Nejlepší argument je, když jim dáme ochutnat. Nic než osobní kontakt nefunguje," popisuje Slabý.

Každoročně tak tým vyráží třeba na teplický festival horolezeckých filmů nebo na německý veletrh pro obchodníky v oblasti outdooru. Postupně už se jim podařilo prosadit svoje zboží do sítě obchodů pro motoristy, army shopů nebo autoservisů.

Teď se chtějí Slabý se Sogelem zaměřit na záchranáře a profesionály. Na nápad je přivedla letošní účast v tendru české armády na takzvanou bojovou dávku potravin neboli balíček, který mají vojáci na den. Neuspěli, ale měli příležitost popovídat si s vojáky, policisty i hasiči o tom, co v terénu potřebují.

"Na den mají v dávce deset pytlíčků soli a deset pytlíčků cukru, což vůbec nezužitkují," říká Slabý. Nachystali proto zvláštní balíky pro profesionály, kam přidali ještě sušené maso a sladkou tyčinku.

"Nabídli jsme je do celého světa. Teď čekáme, jak jednání dopadnou," dodávají mladí podnikatelé s tím, že oslovili bezpečnostní sbory a humanitární organizace.

Kateřina Surmanová

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info