Přijďte! Pivovary chtějí vrátit štamgasty do hospod

Zpátky do hospod! Tak nějak by se dal vyložit vzkaz českých pivovarů, které přestaly jen smutně přihlížet, jak hospodským ubývají hosté. Nyní zahajují akce, které by měly štamgasty do restaurací znovu nalákat. Vypadá to, že o zákazníky se svede lítý boj.

Trend posledních let se pro výrobce piv a jejich odběratele nevyvíjel příliš dobře. Češi si totiž pivo stále častěji kupují v obchodech a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit. Loni byl podíl prodeje piva v restauracích podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven 41 procent. Přitom ještě před rokem 2009, kdy byla zvýšena spotřební daň, tento podíl představoval 51 procent. „Český konzument bedlivě zvažuje, jestli zajít do restaurace, nebo si koupit levnější pivo v supermarketu," vysvětlil předseda svazu František Šámal.

Už před časem třeba plzeňský Gambrinus provedl mezi restauracemi vlastní průzkum, z něhož například vyplynulo, že 44 procent hospodských by chtělo hosty přilákat na širší nabídku piv.

Pivovar nakonec vymyslel vlastní strategii, jak v restauracích zvýšit prodej. „Úplně oddělujeme produkci pro obchody a pro hospody. To znamená, že v obchodech si zákazník nekoupí naše piva, která se čepují v restauracích," přiblížil obchodní ředitel společnosti Tomáš Mráz.

Tvrdí, že se pivovaru tato strategie už nyní vyplácí. „Jsme jediní na trhu, kterým se podařilo růst," pochlubil se.Vůbec celý Plzeňský Prazdroj, pod něhož značka Gambrinus spadá, začal sázet na větší rozmanitost piv, která hosté najdou na čepu. 
„I když v pivní kategorii stále hraje prim ležák plzeňského typu (více než 95 procent objemu naší výroby), díky novinkám a nejrůznějším speciálům se podařilo přilákat pozornost a získat sympatie 
i konzumentů nepivařů, což přispívá k dalšímu rozvoji celé pivní kategorie," uvedla mluvčí pivovaru Kateřina Krásová.

Reakce na minipivovary

Přímo to nepřiznají, ale velké pivovary už musely nějak reagovat na stále rostoucí počet minipivovarů, které do českých hospod chrlí piva nejrůznějších typů. Sice tři stovky těchto podniků zaujímají jen 1,2 procenta trhu, ale jejich podíl stále roste. Jen loni uvařily o 30 procent více piva než v roce 2013. Díky malým objemům mohou více experimentovat a vařit různé speciály, které do restaurací lákají množství zákazníků.

Pozadu ovšem nechtějí zůstat ani menší pivovary, 
i když jejich možnosti jsou omezenější. „Do hospod lidi lákáme především na kvalitní pivo ze sedmi regionálních pivovarů, které vaří pivo tradičním řemeslným způsobem a vedle běžných typů piv nabízí i širokou škálu speciálů," řekla mluvčí Pivovarů Lobkowicz Renata Melíšková.

Například Pivovar Uherský Brod, který letos slaví 120 let od první várky, chce zákazníky v restauracích udržet i trochu jinak. Pokud si koupí čtyři piva, jako dárek k tomuto jubileu dostanou jedno pivo zdarma.

Úplně jinou strategii, jak do restaurací zákazníky nalákat, včera ohlásil pivovar Staropramen. Navíc by si rád ukousl podíl i na restauracích, které zásobuje konkurence. Pivovar míní spolu se společností O2 hospodám a barům nabídnout takzvané Sportovní kino, tedy 37 televizních kanálů, na nichž by návštěvníci mohli sledovat řadu prestižních domácích 
i zahraničních sportovních soutěží.

Pokud se provozovatel rozhodne si Sportovní kino pořídit, firma mu za smluvený odběr piva nabídne slevu. „Věříme, že podstata pivní kultury je v hospodách. Štamgastů je čím dál méně, méně je i náhodných zákazníků. Věříme, že Sportovní kino lidi do hospod naláká. Hodláme cílit 
i na zákazníky konkurence," řekl Jan Matějů ze Staropramenu.

Pivovar vychází i ze zkušeností z Velké Británie, podle níž stoupne spotřeba piva 
o osm procent, pokud v restauraci běží televize. „Může se zdát, že to není moc, ale v objemu prodaného piva to není malé číslo," doplnil.

Úroda nic moc

Loni se v Česku vyrobilo 19,6 milionů hektolitrů piva, 
k čemuž pivovary potřebovaly asi tisíc tun chmele. Výrobu by tedy neměla ohrozit ani nepříliš příznivá zpráva od chmelařů, podle nichž bude letošní úroda pod dlouhodobým průměrem. Ještě minulý měsíc odhadovali, že sklidí 5500 tun chmele, ale nyní museli svůj odhad poopravit. „Při aktuální předpovědi počasí a průběhu sucha je dnes reálnější odhad ve výši 4500 tun," řekl Zdeněk Rosa 
z Chmelařství Žatec.

Situaci by mohly zvrátit jen srážky, což ale aktuální předpověď neslibuje. Navíc Svaz pěstitelů chmele upozorňuje, že chmel se pěstuje v sušších oblastech. Například Žatecko se nachází ve srážkovém stínu Krušných hor, suchá je také oblast na Rakovnicku. Nicméně se suchem se letos potýkají všechny tři pěstitelské regiony v České republice. „Loni byly hlávky Sládka nezvykle veliké, letos kvůli suchu budou menší," přiblížil sládek pivovaru Gambrinus Pavel Zítek.

Sládkem myslel odrůdu chmele, ze kterého firma vaří pivo od roku 1994. Nicméně 
s jejím šlechtěním začal Chmelařský institut v Žatci už v 70. letech minulého století.

Autor: Vilém Janouš

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info