Konzumace pálivých jídel snižuje riziko úmrtí
12.08.2015 | E15 on line
Pokud se vyhýbáte pálivým pokrmům nebo jste přímo vyloučili z jídelníčku cokoli, co by mohlo pálit takzvaně dvakrát, možná chybujete. Podle rozsáhlého šetření čínských lékařů totiž pravidelní konzumenti pálivých jídel mají až o čtrnáct procent nižší pravděpodobnost úmrtí než ti, kteří se pálivým pokrmům vyhýbají.
Studie, která se konala v letech 2004 až 2008, se zúčastnilo přes 487 tisíc lidí. Zaznamenávali, jak často mají na talíři pálivou stravu. Mohli si vybrat z možností nikdy, téměř nikdy, občas, jednou až dvakrát týdně, třikrát až pětkrát týdně a více než pětkrát týdně. V průměru pak právě lidem s třídenní až pětidenní či téměř denní spotřebou jídel s nějakým pálivým kořením vycházela o deset, respektive čtrnáct procent vyšší pravděpodobnost toho, že se jim vyhne rakovina, nedokrvení srdečního svalu nebo potíže s dechem oproti lidem, kteří se pálivým pokrmům vyhýbali.
Autoři studie publikované v časopise The BMJ (původně The British Medical Journal) nicméně varovali, že i když vzali při výpočtu pravděpodobností a vzájemných vztahů rizik v potaz také další spolupůsobící činitele jako věk, vzdělání, cukrovku, kouření nebo konzumaci alkoholu, jednoznačné závěry ze studie vyvozovat nelze. „Bude zapotřebí provést další studie napříč populací s přesněji kontrolovaným systémem měření, aby potvrdily obecnost těchto statistických zjištění,“ napsali obezřetně sami vědci ve výzkumné práci. Neopomněli ovšem připomenout svou víru, že se jejich zjištění skutečně potvrdí.
Závěry studie totiž korelují s dřívějšími studiemi o příznivých vlivech pálivých pokrmů a látek v nich obsažených, převážně pak kapsaicinu. Pálivé pokrmy, přesněji koření v nich, obsahují vysoké množství antioxidantů a jiných aktivních látek, u nichž byly potvrzeny protizánětlivé účinky či pozitivní působení na oběhový systém či imunitu těla.
Marek Schwarzmann, redaktor E15.cz
Další články v kategorii
- Hašení požáru špatnými hasicími prostředky, říká o Babišově koalici proti suchu zemědělec Štefl (14.08.2026)
- Evropu sevřela už pátá letošní vlna veder. Opět za ni může tepelná kupole (14.08.2026)
- Experti: Sucho v ČR pomůže řešit kombinace zadržování vody v krajině a nádrží (14.08.2026)
- Vláda chce na boj proti suchu čtyři miliardy korun a speciální zákon (14.08.2026)
- Horké a suché počasí nahrává vosám. Jejich hnízda letos rostou za mimořádně teplých nocí rychleji (14.08.2026)
- Společnost Maso uzeniny Polička se po dvou letech ztrát vrátila k zisku (14.08.2026)
- Extrémní půdní sucho sužuje Česko. Rostlinám dochází voda (14.08.2026)
- Do Česka přichází nový burgerový řetězec. Zrodil se ve zrušených záchodcích (14.08.2026)

Tweet



