Diageo chce "opít" Afriku. Největší výrobce lihovin sází i na pojízdné palírny

* Britská firma Diageo, největší světový výrobce lihovin, expanduje v Africe.

* Sází hlavně na místní a velice levné značky.

* V posledních pěti letech v Africe investovala miliardu dolaru a už jí patří čtvrtina tamního legálního trhu s lihovinami.

  • Více než dvacet let vyrábí Leonard Odhiambo ve slumu Kibera na jihozápadním okraji keňské metropole Nairobi z melasy a drceného obilí silnou pálenku chang'aa. Půllitrová lahev v přepočtu přijde asi na jeden americký dolar. Asi tolik činí průměrný denní příjem obyvatele tohoto slumu, největšího na jih od Sahary.

    Leonard pálí nápoj, jehož název doslovně zní "zabij mě rychle", nelegálně. Dříve mu největší starosti dělaly úřady, nyní zahraniční dravá konkurence, která cílí i na ty nejchudší Afričany. Pár set metrů od jeho příbytku totiž začal jeden malý krámek nabízet levnou whisky Jebel Gold. Malý "panák" (30 mililitrů) stojí asi 10 centů. V Keni ji vyrábí britská společnost Diageo, největší světový producent lihovin.

  • "Ztrácím zákazníky, protože ten krámek je prostě levnější," stěžuje si v listu The Wall Street Journal Odhiambo. Konkurence nabízí také další "neznačkové" produkty Diagea, například Napoleon Gold Brandy nebo King Horse Vodku.
  • Alkohol je k mání všude

    Reklama na alkohol cílená na ty nejchudší běží v Keni, Ghaně a dalších afrických zemích na rozhlasových stanicích zvaných "slum radio". "V reklamních spotech používáme i dialekty, jichž je v Keni na sedmašedesát. Často cílíme na konkrétní město nebo kmen. Naše nabídka se tak dostává i do oblastí, kam naše noha ještě nevkročila," uvádí John Williams, marketingový ředitel Kenya Breweries, filiálky Diagea.

    Společnost Diageo rozváží lihoviny do odlehlých oblastí ve východní Africe na motocyklech, neboť auta se tam nedostanou. V Ghaně v roce 2013 postavila mobilní palírnu sestavenou z malých lodních kontejnerů. "Krychle", jak se toto zařízení nazývá, přišla zhruba na tři miliony dolarů. Vyrobí 1500 plastových lahví lihoviny za hodinu. Jejím nejoblíbenějším produktem je Orijin Bitters. Je-li trh v určité lokalitě nasycen, přemístí se jinam.

    V Ghaně už jsou v provozu tři takové "krychle". Společnost Diageo má další tato zařízení také v Nigérii a Mosambiku a plánuje je v ostatních afrických zemích. Nejdříve potřebuje zvýšit svoji nabídku v Ugandě. Hodně tak ušetří na investicích, neboť standardní likérka se stejnou výrobní kapacitou by přišla na 45 milionů dolarů.

  • Konkurence na trhu nespí

    Diageo během uplynulých pěti let v Africe investovalo přes miliardu dolarů. Podle britské výzkumné společnosti Euromonitor tam kontroluje zhruba čtvrtinu legálního trhu s lihovinami. Má tak skoro dvakrát větší podíl než jihoafrická lihovarnická skupina Distell. Francouzské společnosti Pernod Ricard patří šest procent.

  • Francouzi na africkém trhu už před mnoha lety prorazili whisky Passport Scotch, kterou nabízejí v půllitrové lahvi v přepočtu za čtyři dolary. Největší úspěch s ní slaví v Angole, zemi bohaté na ropu. Tato lihovina se během vleklé občanské války (trvala s určitými přestávkami od roku 1975 do roku 2002) dokonce leckde používala jako platidlo, tvrdí Laurent Pillet, manažer Pernodu působící v Africe.

    Velké šance v Africe cítí také pivovarnická skupina SABMiller, světová dvojka v oboru. Se svojí nabídkou lihovin začala loni v Tanzanii, a to tříletou skotskou whisky Fyfe's. SAB vybudoval lihovarnické kapacity i v Jižním Súdánu, Etiopii, Nigérii a Mosambiku. A jeho levná produkce úspěšně konkuruje nelegálním lihovinám.

  • 25 procent

    afrického legálního trhu s lihovinami už kontroluje největší světový výrobce Diageo. Vsadil na výrobu levných lokálních značek.

    6,3 procenta

    činil v letech 2009 až 2014 růst prodeje vína a lihovin v Africe. Rychleji šla nahoru s devíti procenty jenom Asie.

     

    Václav Lavička - Redaktor

     

     

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info