Švýcarské řetězce dostaly chuť na české cereálie a bagety. Spolupracovat chtějí Emco a Crocodille

* Emco a Crocodille vyjednávají o spolupráci ve Švýcarsku.

* Švýcaři nakupují pod privátními značkami až 60 procent zboží.

* Řetězce hledají pro privátní značky levnější zahraniční výrobce.

Typický Švýcar sáhne v obchodě mezi sýry po tom nejdražším švýcarském. O kus dál ale v regálech s běžným zbožím kouká po příznivých cenách u privátních značek. Jejich podíl mezi vším prodaným zbožím je ve Švýcarsku jeden z nejvyšších mezi nejvyspělejšími zeměmi Evropy. Agentury Nielsen či Incoma ho odhadují až na 60 procent.

Právě to je důvod, proč nejúspěšnější švýcarské maloobchodní řetězce Migros a Coop, které fungují na modelu družstevního podnikání, stále více vyhledávají dodavatele ze zahraničí. Ty české nevyjímaje. Kupují od nich produkty za lepších podmínek než od domácích producentů.

O spolupráci se švýcarskými obchody jednalo hned několik českých firem. Uvedla to Obchodní komora Švýcarsko − Česká republika. Mezi nimi třeba Emco, největší tuzemský výrobce cereálií a snídaňových produktů.

Příležitost na švýcarském trhu potvrdil také producent plněných baget Crocodille. "Loni jsme byli osloveni švýcarským řetězcem Migros a byli jsme pozváni do tendru na dodávku snídaňových cereálií," potvrdil HN Pavel Fronček, manažer exportu Emco. Výrobce, který dodává své cereálie pod svými originálními i privátními značkami i do USA, zatím kontrakt ve Švýcarsku neuzavřel. Plánuje se ale účastnit dalších výběrových řízení.

"Do Švýcarska zatím nedodáváme," uvedl také Petr Cichoň, majitel společnosti Crocodille a řetězce bageterií Boulevard. Podnikatel, jehož bagety se prodávají v Německu, Španělsku či Maďarsku, se domnívá, že nebude problém ve Švýcarsku byznys rozvinout.

"Švýcarští obchodníci potřebují pro své nižší privátní řady zahraniční dodavatele, aby jim je vyrobili levněji, a mohli si tak lépe konkurovat," přibližuje Alena Koukalová ze švýcarsko-české obchodní komory.

Pro představu: jen největší švýcarský řetězec Migros nabízí zboží v několika škálách od nejnižší M-Budget přes M-Budget party až po luxusní Migros sélection. Zboží pro ně vyrábí asi dvě desítky producentů, z toho většina pochází ze Švýcarska.

Švýcaři jsou patrioti zejména u mléčných či masných výrobků. Na tyto výrobky se váže řada omezení pro dovoz z jiných zemí. Ve Švýcarsku jsou mnohdy dražší než v sousedních zemích, kde se do cen promítají různé dotace na podporu lokálních zemědělců.

Pro další potraviny či drogerii se ale Švýcaři pomalu učí jezdit za hranice. Například Basilej, která leží na hranici s Francií i Německem, o sobotách kolabuje pod náporem "nákupního provozu".

27 mld. CHF

ročně utrží největší švýcarský obchodník Migros, který je federací družstev. Většina jeho příjmů plyne z maloob-chodu. Do skupiny ovšem spadají i finanční služby či cestovní kanceláře.

Lucie Hrdličková - redaktorka

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info