Hamé rostly tržby za první půlrok o 14 procent, nově přikoupilo distribuci Panzani

* Potravinářská společnost Hamé utržila v prvním pololetí roku 2,9 miliardy korun, meziročně šlo o čtrnáctiprocentní růst.

* Firmě se dařilo v tuzemsku, naopak v Rusku klesly tržby o 9 procent, na Ukrajině dokonce o 90 procent.

* Společnost převzala distribuci italských těstovin a omáček Panzani na českém trhu. Hamé to přinese dalších 200 milionů ročně.

* Potravinářské skupině Hamé první pololetí vychází. Alespoň co se tržeb týče. Ty v prvních šesti měsících roku dosáhly 2,893 miliardy korun. Meziročně šlo o čtrnáctiprocentní nárůst.

Prodeji paštik, marmelád, hotových jídel a dalšího širokého sortimentu Hamé se dařilo v tuzemsku, kde firma zvýšila meziročně tržby o 13 procent. Stejně jako v minulosti táhl růst Hamé i export. Nejvíce se z tohoto hlediska společnosti dařilo v Rumunsku. Naopak tradiční trhy Rusko a Ukrajina klesly o 9, respektive 90 procent.

"Česko je pro nás stále nejdůležitějším trhem a je dobře, že se nám zde daří růst. Věděli jsme, že kvůli politicko-ekonomickým turbulencím budeme čelit zhoršování situace v Rusku a na Ukrajině. Chceme tam však zůstat. Stále tyto trhy vidíme jako perspektivní," říká generální ředitel Hamé Martin Štrupl.

Ukrajina, kam Hamé své výrobky dováží zejména z vlastního výrobního závodu v Rusku, ještě loni rostla. Z celkového exportu skupiny představovala Ukrajina čtyři procenta. V současnosti je to méně než procento. "V únoru přišla skoková devalvace tamní měny, je pro nás složité udržet cenovou konkurenceschopnost. Zároveň klesá koupěschopnost Ukrajinců. Nakupují hlavně základní suroviny," vysvětluje ukrajinský pokles Štrupl. 

Firmě se naopak podařilo otevřít některé nové trhy, jako je Vietnam nebo africké země Benin, Ghana či Nigérie. Tam značka boduje především se svým sortimentem kojenecké výživy. Dalším novým exportním cílem Hamé je Blízký východ, kde si firma slibuje úspěch se svým košer pesachem nebo halal výrobky.

"Očekáváme, že tržby za celý rok překročí šest miliard korun," dodává Štrupl. Loni společnost utržila 5,54 miliardy korun s provozním ziskem přes půl miliardy. Letos firma plánuje provozní zisk opět na úrovni deseti procent tržeb. Do rozvoje výroby chce investovat 170 milionů korun.

Společnost navíc převzala distribuci italských těstovin a omáček italské značky Panzani na českém trhu. Tu dosud řídila firma Emco, výrobce především müsli, kukuřičných lupínků a další snídaňové nabídky.

"Přibylo víc než 30 výrobků. Z hlediska tržeb očekáváme díky akvizici navýšení o dalších 200 milionů korun," uvádí Štrupl.

Podle ředitele Panzani pro český a slovenský trh Yanna Labana jde v případě Česka pro Panzani o mladý trh a měl by dál růst. "Spolu představíme i další nové produkty," říká Laban. Podle Štrupla Hamé s Panzani také jedná o rozšíření distribuce do dalších zemí.

Počet zaměstnanců se i přes růst kvůli investicím do modernizace technologií pohybuje stabilně kolem 2 500 lidí. Dobrá kondice firmy ale nutí její management zvyšovat platy lidí v Hamé. "Zvyšovali jsme mzdy na začátku letošního roku a asi to uděláme i na začátku roku příštího," tvrdí Štrupl.

Hamé v současnosti patří islandsko-pobaltskému investičnímu fondu Nordic Partners, který chce firmu prodat novému investorovi. O Hamé se v nabídkovém řízení ucházel norský potravinářský gigant Orkla nebo Hartenberg Capital, investiční fond spravující majetek Andreje Babiše.

"Pozitivní vývoj byznysu Hamé znamená vysoká očekávání akcionářů o nabízené ceně," říká Štrupl s tím, že víc případný prodej firmy nechce a nemůže komentovat.

Michal Šenk - redaktor

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info