Masové kuličky s koninou nebo pivo, které pálí. Podobné kauzy ohrožují lidi i značku

* Po vypití piva od Staropramenu se ve Švédsku popálili v ústech dva lidé.

* Nejen že jídlo a pití může ohrozit spotřebitele - právě tato kauza může oslabit pozici pivovaru na významném exportním trhu.

* Staropramen musí přijít s kampaní, která uklidní zákazníky a zabrání poškození značky.

Původně měli v Pivovarech Staropramen na tyto dny úplně jiné plány. Chystali se na třetí ročník Dnů českého piva, při nichž mohou lidé ve vybraných hospodách ochutnávat speciály, degustační menu nebo se setkat se sládky. Staropramen se ve čtvrtek chtěl pochlubit, co přichystal, ale plánovanou tiskovou konferenci ve středu firma zrušila.

Vrchní sládek Zdeněk Lux a jeho tým řeší "švédskou kauzu". Musí najít důvod, proč pivo z pražského Smíchova v úterý ublížilo pivařům ve Švédsku, když po jeho konzumaci objevili v ústech bolestivé a krvácivé puchýře.

Zřejmě šlo o zbytky čisticí chemikálie v sudech − podle mluvčího Staropramenu Pavla Barvíka se ale nedostala do sudů ani lahví, které se prodávají jinde v Evropě včetně Česka.

Kromě pátrání po přesných příčinách musí Staropramen přijít také s kampaní, která uklidní zákazníky a zabrání poškození značky. "Je předčasné spekulovat, jaký to bude mít dopad na značku," říká Henric Byström, mluvčí švédské pobočky Carlsbergu, který v zemi Staropramen distribuuje.

"Značkou se začneme zabývat až po definitivním stažení všech sudů a zajištění toho, že se podobná věc už nebude opakovat," dodává.

Firmy by v podobných případech měly reagovat okamžitě a z vlastní iniciativy se postarat o poškozené, shodují se experti na reklamu a PR. To znamená informovat média a veřejnost. Říct: k chybě došlo, napravili jsme ji. Poškozeným jsme pomohli.

Následně například hospodám, odkud bylo pivo staženo, dodat nové zásoby zdarma případně podpořit lokální charitativní aktivitu. Posílit masovou komunikaci, v níž by se firma měla soustředit na kvalitu produktu. Tedy českého piva z českých surovin.

Staropramen po zjištění potíží zatím vydal tiskovou zprávu. Podle Václava Pavelky, hlavního konzultanta komunikační agentury Native PR, by firma mohla krizovou komunikaci pojmout lépe. "O případu mluví hlavně Carlsberg, vyjádření Staropramenu působí jen jaksi dodatečně. Stanovisko firmy například nelze dohledat ani na firemním webu, ani na Facebooku," upozorňuje Pavelka.

Popasovat se s problémem pošramocené pověsti se před časem podařilo třeba společnosti Nike, která byla obviněna z toho, že v asijských zemích šijí její výrobky děti. Firma začala prověřovat své dodavatele.

Tam, kde zjistila dětskou práci, ukončila spolupráci a každý rok vydává detailní zprávu o tom, které firmy pro ni pracují a koho zaměstnávají.

S potravinami je to však vždy složitější. "Když jde přímo o zdraví, víření kolem podobného problému je samozřejmě o to větší a firmy musí celou věc řešit citlivěji než v jiných odvětvích," podotýká David Šimák, partner ve společnosti Idealisti.

Michal Šenk - redaktor

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info