Není farmář jako farmář. Některý prodá mléko i bez dojnice

Zatímco jsou různé bio a eko nálepky kontrolované ministerstvem zemědělství, definici farmáře a statku česká legislativa nezná. „Farmářský“ produkt tak může být v podstatě cokoliv – a mnozí toho využívají. I když takoví zemědělci zákon neporušují, ministerstvo označuje jejich jednání za neetické.

Máslo z Ježkova statku z Kamenice nad Lipou se zdá být na první pohled tím, co mnozí čeští zákazníci hledají – ručně vyrobeným máslem, které farmář utloukl z mléka od dojnic, které se mu pasou za statkem. První část platí, ta druhá ale pokulhává. Společnost Ježkův statek totiž mléko se svým logem má, jenom ne od svých krav.

  • Stejně jako když si koupíte salám Herkules, asi neočekáváte, že vám jej krájel Herkules.“
  • David Vortel
  • jednatel společnosti Ježkův statek

„Žádné dojnice nemáme... Naše motto je poctivé jídlo z Vysočiny a to mléko všechno tohle splňuje,“ uvedl jednatel Ježkova statku David Vortel. Mléko totiž zpracovává 75 kilometrů vzdálená mlékárna v Polné na Jihlavsku, která ale rozhodně nesplňuje představu rodinného statku. S 19 miliony litry mléka patří mezi největší mlékárny na Vysočině a místní krávy se nepasou na louce, ale v kravíně.

Problém je ale v tom, že zákazník se při nákupu nesoustředí pouze na kvalitu produktů, ale chce si z obchodu odnést i dobrý pocit. „Rád zaplatím vyšší cenu (která u těchto výrobků zkrátka je), pokud tím podpořím malého českého producenta. Rozhodně jsem ale nechtěl nevědomky podporovat někoho, kdo je ochotný za zvýšení obratu udělat cokoli,“ napsal jeden z diskutérů na Facebooku.

Ministerstvo možná nastaví nové mantinely

Ježkova farma a podobné společnosti ale zákon neporušují, pouze využívají toho, že nikde není jasně napsané, kdo to farmář vlastně je. A protože trend lokálních surovin je stále na vzestupu, podnikavci hledají triky, jak vydělat co nejvíc. „Samozřejmě, že tak, jako každý projekt, se může naplnit buď poctivě, a nebo se na něm parazituje. Riskuje ale to, že k němu zákazníci už nepřijdou,“ dodává expert na reklamu a marketing Eda Kauba.

  • „Z hlediska kvality toho výrobku to není klamání spotřebitele . Asi všichni cítíme, kdo se díváme na ten příběh, že to je za hranou etiky.“
  • Marian Jurečka (KDU-ČSL)
  • ministr zemědělství

Chov a velkochov se od sebe odlišují počtem zaměstnanců. Pokud jich není víc než deset, jedná se o mikropodnik, tedy rodinnou firmu. A společnost do 50 zaměstnanců se ještě řadí mezi malé a střední podniky. „Pokud shledáme, že je tady opravdu nějakým způsobem potřeba i právně ošetřit záležitosti označování, tak nad tím budeme třeba přemýšlet,“ konstatoval ministr zemědělství Marian Jurečka (KUD-ČSL).

Zatím ale stačí, aby se zboží vyskládalo do bedýnek a košíků, a farmářské může být bez přehánění cokoliv.

 

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info