Zdravé mléčné nápoje? Až sedm kostek v jednom

Kelímek 150g jogurtu s posypem obsahuje šest kostek cukru. A jeho množství se s přidaným ovocem ještě zvyšuje. V jednom mléčném nápoji je až sedm kostek cukru. Podle výsledku testů provedených iniciativou Vím co jím a piju, pouze pět z 20 testovaných mléčných nápojů splnilo doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO).

V loňském roce každý obyvatel ČR spotřeboval v průměru 225–300 kg mléka a mléčných výrobků. Ty obsahují vedle důležitých minerálních látek právě i cukr. Často v takovém množství, které by čekal jen málokdo. „Nejvyšší hodnoty jsme naměřili u mléčného nápoje, který obsahoval téměř 35 g přidaného cukru, což odpovídá sedmi kostkám cukru. 
Z toho bohužel jen minimum připadá na cukr z jahod obsažených v ovocné složce. Pokud si tedy chce zákazník vybrat opravdu zdravější variantu, musí sáhnout po výrobku, do kterého bylo přidáno jen ovoce, nebo si koupit výrobek neochucený a ovoce si do něj sám přidat," radí obezitolog Petr Hlavatý. Podle výživového poradce Petra Havlíčka výsledky testu dokazují, že mezi mléčnými nápoji jsou výrazné rozdíly. Mléčné nápoje s přijatelným obsahem cukru nemusí být jen ty neochucené.

Odborníci nabádají, aby se lidé zajímali o složení potravin, které kupují. Nutné je číst etikety, zejména tabulky nutričního složení. Orientaci při výběru usnadní i logo Vím, co jím, díky kterému lze na první pohled poznat, že daný výrobek neobsahuje kritické množství rizikových živin.

Pozor na cukry a ovoce

Ač je pitný režim velice důležitý, velké množství cukru často přijímáme právě v nápojích. Proto je třeba se vyhýbat slazeným minerálním vodám, sladkým nápojům, slazení vůbec a také nadměrnému příjmu džusů. Přehánět se to podle odborníků nemá ani s ovocem, jakkoli je zdravé. Příjem zeleniny by měl nad ovocem převažovat. Z doporučených pěti porcí by na den měly připadnout tři na zeleninu a dvě na ovoce, přičemž nejlepší je čerstvé.

Důležitý by pro spotřebitele měl být i obsah ovocné složky ve výrobku, který je také uveden na obale. „U hodnocených výrobků byl na prvním místě ve výčtu surovin ovocné složky uveden cukr, pak následoval ovocný podíl. Když si přepočítáme reálné množství ovoce v jogurtu, dojdeme k tomu, že na jeden jogurt v průměru připadá půl jahody," vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá. U ochucených výrobků nelze bez analýzy totiž přesně určit, jaký podíl z celkového množství cukrů zaujímá přirozeně se vyskytující laktóza (mléčný cukr), kolik cukrů pochází z ovoce a kolik je přidaného cukru. Při výběru mléčných výrobků proto odborníci doporučují volit ty neochucené. Je zde totiž jistota, že obsah cukru popsaný na obale je pouze laktóza a nejsou zde žádné cukry přidané. „U ochucených výrobků může být uvedený obsah cukru zavádějící, protože pod názvem „cukry" se skrývají jak cukry přidané, tak i laktóza – není ale možno určit v jakém poměru," vysvětlil výživový poradce Havlíček.

Výsledky testu dokazují, že výrobci do mléčných výrobků nemusí zbytečně přidávat cukr. Jen čtvrtina testovaných výrobků se prodává s přijatelným množstvím přidaných cukrů. Pro výrobce je to signál, že by měli revidovat receptury a přizpůsobit své výrobky trendům zdravého životního stylu a vyváženého stravování. 

Autor: Redakce

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info