Lidé podepisují výzvu “Jsem připraven”. Zachraňují vzhledově nevyhovující ovoce a zeleninu

Iniciativa Zachraň jídlo připravila webovou stránku s názvem Jsem připraven (www.jsempripraven.cz). Lidé zde podepisují prohlášení, že jsou ochotni kupovat či zpracovávat zeleninu a ovoce, které neodpovídají přísným estetickým normám. Podpisy pod výzvou slouží jako argument, že je ze strany zákazníků o vzhledově odlišné kousky zájem.

Název webové stránky “Jsem připraven” odkazuje na tvrzení zástupců obchodních řetězců, kteří říkají, že zákazníci nejsou na nestandardně vypadající ovoce a zeleninu připraveni. “Chtěli jsme ukázat, že ze strany kupujících by o odlišné kousky zájem byl, akorát lidé dnes nemají možnost se k němu dostat, protože se běžně neprodává. Budeme hledat možnosti, jak takové jídlo využít. Je totiž škoda ho vyhazovat, když jsme do vypěstování vložili vzácné zdroje,” říká Adam Podhola, jeden ze zakladatelů Zachraň jídlo. 

Rozdíly mezi tím, co normou projde, a co ne, jsou často minimální. Obchodní řetězce, v nichž nakupuje asi 80 % Čechů, mají své interní normy, podle kterých jim zemědělci musí zboží dodávat v požadované kvalitě. Pravidla jsou velmi přísná. Například květák musí mít průměr 15 cm a brambory 4 - 6 cm, paprika nesmí mít příliš dlouhou stopku, kedlubny prasklou slupku a banány nesmí být příliš žluté. Pro každý řetězec přitom platí jiné podmínky, které se v průběhu sezóny mění.

Jeden ze zemědělců současnou situaci okomentoval následovně: “Musíme vozit tak zvaně kalibrované brambory, které mají od 40 mm do 60 mm v průměru. Nemůžou mít 35 mm, ani 65 mm. Ty brambory můžou být krásné, chutné, bombové, ale pokud budou mít 3,8 cm, jak se nám to stalo nedávno, tak neprojdou.

Podle OSN se kvůli nevyhovujícímu vzhledu vyhodí až 20 % produkce[1]. Čísla pro Českou republiku neexistují, ale členové Zachraň jídlo nyní provádějí rozhovory se zemědělci, aby zjistili, jaká je běžná praxe.

O tom, že jde o reálný problém, se lidé ze Zachraň jídlo přesvědčili minulý rok během projektu Paběrkování. Na polích v okolí Prahy se podařilo nasbírat téměř 8 tun zeleniny, která by se jinak zaorala. Dobrovolníci ji sklidili a darovali potravinovým bankám. V projektu bude Zachraň jídlo pokračovat také letos.

V zahraničí vznikají iniciativy, které usilují o využití “nevzhledné” produkce. Například v Kalifornii se prodávají bedýnky Imperfect Produce a v Nizozemsku se vaří polévky Krommkomer. K prodeji se začaly hlásit také velké obchodní řetězce, jako je TESCO ve Velké Británii, které od dubna roku 2016 prodává ovoce a zeleninu nižší jakosti, nebo německý Penny Market. (Více na stránce www.jsempripraven.cz v sekci Jak to jde jinde). Zeleninu a ovoce lze kromě obchodů uplatnit také ve školních jídelnách nebo restauracích.

Skupina Zachraň jídlo se problémem plýtvání v zemědělství zabývá už od roku 2014, kdy během úspěšného happeningu Tisíc kilo rozdala u Národního divadla 2,5 tuny mrkví, cibulí a brambor, které neprošly výběrem. V roce 2015 uspořádala happening Křivá polévka, kdy se na stejném místě rozdalo 2 000 porcí polévek z nevyhovující zeleniny.

Na stránce Jsem připraven je k vidění vtipné video, které popisuje nesmyslnost výběru jídla na základě estetických pravidel.

Odkaz na video: https://www.youtube.com/watch?v=Ahx4QeRk4kY

Odkaz na webovou stránku:www.jsempripraven.cz

Fotografie: http://zachranjidlo.cz/ke-stazeni/fotografie/

 

Více informací o kampani Jsem připraven:www.zachranjidlo.cz/jsem-pripraven

Kontakty:

Adam Podhola, mluvčí, tel. 605 902 732, adam.podhola@zachranjidlo.cz

Anna Strejcová, manažerka komunikace, tel. 737 758 563, anna.strejcova@zachranjidlo.cz

Kampaň Jsem připraven finanční podpořila Nadace RSJ, Nadační fond rodiny Orlických, firma Logio a Hlavní město Praha.

Mediálním partnerem kampaně je Český rozhlas Radiožurnál.

[1]          FAO. Globalfoodlossesandfoodwaste. Rome, 2011, str. 7

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info