Růst útrat za jídlo je nejvyšší od roku 2003

Růst tržeb českých obchodníků za první čtyři měsíce roku je osmý největší v EU - meziročně se zvýšil o 5,5 procenta. V poslední době k růstu výrazně přispívají i útraty za potraviny. Podle ČSÚ nejrychleji rostou tržby internetových obchodníků. Nejvyšších marží dosahují prodejci oděvů a bot, naopak nejmenších čerpadláři.

Zatímco během krize si Češi příliš neodpírali nákup elektroniky či nábytku, na potravinách šetřili. I to se ale s rostoucí ekonomikou a příjmy domácností mění.

"Český maloobchod začal znovu soustavně růst od roku 2013. Tržby za nepotravinářské zboží přitom rostou už od roku 2011, zatímco prodeje potravin zažívají oživení až od roku 2014," říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb Českého statistického úřadu (ČSÚ). Ten včera oznámil růst maloobchodních tržeb za první čtyři měsíce letošního roku, který dosáhl 5,5 procenta.

Z dílčích výsledků analýzy statistiky překvapil právě vývoj trhu potravin. Ten na začátku roku stoupal nejvíce za posledních 13 let, a to o 5,6 procenta.

Ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek za rekordním růstem vidí vyšší růst příjmů českých domácností. Ten jim dovoluje zvyšovat také jejich nákupní apetit. "Sledujeme, že spousta lidí opouští nákup levnějších potravinových polotovarů, které nahrazují dražšími pokrmy s vyšší přidanou hodnotou," uvádí Sobíšek, podle něhož by vyšší maloobchodní prodeje neměly mít velký vliv na nízkou českou inflaci.

Růst českého maloobchodu přitom v prvních čtyřech měsících roku téměř dvojnásobně přesáhl průměr zemí Evropské unie, který meziročně vzrostl o 2,8 procenta. Před Českem se umístilo pouhých sedm dalších členů evropské osmadvacítky, ze sousedních zemí jenom Polsko.

Již tradičním "skokanem", jehož tržby se dvouciferně zvyšují už od roku 2013, jsou e-shopy a zásilkové služby. Od ledna do konce dubna přidaly dalších 18,8 procenta. "Na tento segment připadá asi pět procent maloobchodních tržeb. Převážná část přitom pochází z prodeje počítačového zařízení a potřeb pro domácnost," upřesňuje šéfka ČSÚ Iva Ritschelová.

ČSÚ také zveřejnil nejčerstvější data o obchodních maržích, která zatím má pro rok 2014. Podle nich průměrná retailová marže dosáhla 23,1 procenta. Předběžné číslo za loňský rok přitom dosahuje 23,4 procenta. V roce 2014 měli nejnižší průměrné marže (necelých sedm procent) prodejci pohonných hmot. Nejvíce peněz ze svého zboží naopak vytěžily obchody s obuví nebo oděvy − jejich marže byla 43,5 procenta.

Statistici také poukazují na dominanci nákupních řetězců. "Více než 99, 5 procenta tuzemských maloobchodů vykazuje roční tržby do 100 milionů. Nicméně 85 podniků s tržbami nad jednu miliardu realizovalo téměř 55 procent všech maloobchodních prodejů," uvádí Jana Gotvaldová z ČSÚ. Podle ní je alarmující, jak velkou část tržeb velkých řetězců tvoří alkoholické nápoje: "Na celkových tržbách těchto prodejen se podílely téměř z desetiny."

V roce 2015 dosáhl celý český retail (vyjma prodejů aut) souhrnných tržeb ve výši téměř 950 miliard korun.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info