Kampaň „Jsem připraven“ pokračuje výstavou, vařením v luxusní restauraci a kulatými stoly s odborníky

Zelenina a ovoce, které neodpovídají estetickým standardům obchodních řetězců, jsou kvalitní surovina, přesto se jich většina vyhodí. Jediné, čím se “křivá” produkce liší, je její vzhled, jinak jsou nutričně stejně hodnotné a neměli bychom jí plýtvat. Tak by se dala shrnout myšlenka kampaně Jsem připraven, se kterou začala iniciativa Zachraň jídlo letos v červnu, kdy spustila webovou stránku www.jsempripraven.cz. Na ní nasbírala už 10 000 podpůrných podpisů. Další aktivity budou pokračovat v říjnu a listopadu. 

Na začátek října se chystá výstava s názvem Vynikající německého fotografa Uliho Westphala. Už od roku 2006 fotí zvláštně tvarované ovoce a zeleninu, které by se do běžného prodeje kvůli svému tvaru nedostalo. Výstava bude probíhat na venkovní galerii Artwall od 4. 10. do 2. 12. 2016 a ve stejný den, kdy začne, uskuteční Zachraň jídlo happening v centru Prahy. Vernisáž výstavy proběhne 4. 10. od 18.00 hodin na lodi Bukanýr.   

Z vyřazených dýní, které se nedostanou do prodeje kvůli nevyhovující barvě nebo velikosti a nezužitkovaly by se, jde uvařit luxusní pokrm. Šéfkuchař Restaurace V Zátiší Igor Chramec bude v období od 17. 10. do 21. 10. vařit hostům z dýní od zemědělce Vojtěcha Sýkory z rodinného hospodářství Dobrá farma. V menu se objeví dýňové špagety, pyré, polévka nebo dýňové koláčky. „Chceme ukázat, že jde především o chuť, ne o vzhled potravin, které se na Dobré farmě pěstují dokonce v bio kvalitě a byla by je škoda vyhodit,“ říká Adam Podhola ze Zachraň jídlo.  

Vrcholem kampaně Jsem připraven budou listopadové kulaté stoly s odborníky, kteří se pohybují v oblasti zemědělství, logistiky a prodeje. Prostřednictvím metody design thinking a pod vedením facilitátorky se hosté kulatých stolů pokusí formulovat překážky a možnosti řešení, jak využít dnes odmítanou část produkce. Kulaté stoly se budou konat 16. 11. a 25. 11. 2016 ve spolupráci se Sociologickým ústavem Akademie věd a pod záštitou ministra zemědělství Mariana Jurečky.   

…………………………………………………………………………………………………………

* Název kampaně „Jsem připraven“ odkazuje na tvrzení zástupců obchodních řetězců, kteří dříve říkali, že zákazníci nejsou na nestandardně vypadající ovoce a zeleninu připraveni.

* Díky kampani se ovšem veřejné mínění mění. V srpnu 2016 začaly nestandardní zeleninu úspěšně prodávat obchody Penny Market a zkušebně také internetový portál Rohlik.cz.

* Skupina Zachraň jídlo se problémem plýtvání v zemědělství zabývá už od roku 2014, kdy během úspěšného happeningu Tisíc kilo rozdala u Národního divadla 2,5 tuny mrkví, cibulí a brambor, které neprošly výběrem. V roce 2015 uspořádala happening Křivá polévka, kdy se na stejném místě rozdalo 2 000 porcí polévek z nevyhovující zeleniny.

* Podle OSN se kvůli nevyhovujícímu vzhledu vyhodí až 20 % produkce[1].

* Plýtvání potravinami má negativní vliv na životní prostředí: nezužitkované a vyplýtvané potraviny jsou zodpovědné za 8 % celosvětových emisí.[2]

* Uli Westphal je vizuální umělec z Berlína. Jeho díla se zabývají tím, jak lidi vnímají, zobrazují a přeměňují přírodní svět. www.uliwestphal.de

* Odkaz na webovou stránku:www.jsempripraven.cz

* Více informací o kampani Jsem připraven:www.zachranjidlo.cz/jsem-pripraven

Kontakty:

Adam Podhola, mluvčí, tel. 605 902 732, adam.podhola@zachranjidlo.cz

Anna Strejcová, PR a marketing, tel. 737 758 563, anna.strejcova@zachranjidlo.cz

[1] FAO. Global food losses and food waste. Rome, 2011.

[2] FAO.Food Wastage Footprint and Climate Change, 2015.

 

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info