Spotřeba nealko nápojů poprvé od krize stoupá

Spotřeba nealkoholických nápojů v Česku loni poprvé od roku 2008 meziročně vzrostla. Výrobci balených nápojů jsou optimističtí. Pomáhá obecně dobrá ekonomická situace země. Trh bude muset reagovat na poptávku lidí po "zdravějším pití" a upřednostnění vod na úkor limonád.

Zatímco v letech ekonomické krize domácí spotřeba balených vod, džusů či limonád klesala a na vzestupu byla voda z kohoutku, loni se situace obrátila. Češi vypili na hlavu 212 litrů nealkoholických nápojů, tedy meziročně o šest procent více. Plusové znaménko se v tomto srovnání objevilo poprvé od roku 2008.

Jedním z důvodů růstu bylo výjimečně teplé loňské léto s třemi desítkami tropických dnů. "Letos bylo tropických dnů výrazně méně, platí ale, že se celý nealko trh začíná zvedat," míní finanční ředitel Kofoly Daniel Buryš. Jeho slova potvrzují i v pondělí publikované výsledky Kofoly za prvních devět měsíců roku. Na domácím trhu Kofola v tržbách meziročně posílila o sedm procent.

Růst i bez horkého léta?

"Rok 2015 byl výjimečný. Říkal jsem, že nebude snadné úspěch letos zopakovat, zejména kvůli počasí. Za prvních devět měsíců to ale vypadá, že letošek dopadne lépe než rok 2015. V tržbách znovu překročíme sedm miliard korun, zisk by mohl být lehce vyšší než loni. Máme se dobře," řekl v nedávném rozhovoru pro HN majitel Karlovarských minerálních vod Alessandro Pasquale.

On, Buryš i další zástupci klíčových firem a značek na trhu vidí hlavní zvrat v obecně dobré ekonomické situaci země a optimismu spotřebitelů.

Přitom v posledních letech hledaly české nápojářské firmy spásu zejména v exportu a třeba globální matka českého zastoupení PepsiCo podle lokálního šéfa Josefa Neumanna rozvoj zdejšího trhu výrazněji nepodporovala.

Nyní investic do odvětví přibývá. Čerstvým signálem důvěry je třeba i to, že společnost Arca Capital investora Pavola Krúpy, dosud vlastnící značku Ondrášovka, ovládla svého konkurenta Korunní. Loni Arca získala ještě menší výrobce Nikol Nápoje a Moja Znojmo. Podle ředitele Ondrášovky Libora Duby je v odvětví a zejména u minerálních vod značný potenciál a v rámci celého holdingu budou posíleny investice do všech značek.

Výkonný ředitel Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml připomíná, že se firmám zároveň daří reagovat na spotřebitelské trendy, například plnit poptávku po nápojích s vyšším podílem ovocné složky. "Předpokládáme také růst nápojů se sníženým energetickým obsahem," podotýká Huml s tím, že rostoucí kupní síla domácností celému odvětví plošně hodně pomáhá.

On, Buryš i další zástupci klíčových firem a značek na trhu vidí hlavní zvrat v obecně dobré ekonomické situaci země a optimismu spotřebitelů.

Přitom v posledních letech hledaly české nápojářské firmy spásu zejména v exportu a třeba globální matka českého zastoupení PepsiCo podle lokálního šéfa Josefa Neumanna rozvoj zdejšího trhu výrazněji nepodporovala.

Nyní investic do odvětví přibývá. Čerstvým signálem důvěry je třeba i to, že společnost Arca Capital investora Pavola Krúpy, dosud vlastnící značku Ondrášovka, ovládla svého konkurenta Korunní. Loni Arca získala ještě menší výrobce Nikol Nápoje a Moja Znojmo. Podle ředitele Ondrášovky Libora Duby je v odvětví a zejména u minerálních vod značný potenciál a v rámci celého holdingu budou posíleny investice do všech značek.

Výkonný ředitel Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml připomíná, že se firmám zároveň daří reagovat na spotřebitelské trendy, například plnit poptávku po nápojích s vyšším podílem ovocné složky. "Předpokládáme také růst nápojů se sníženým energetickým obsahem," podotýká Huml s tím, že rostoucí kupní síla domácností celému odvětví plošně hodně pomáhá.

Obecnému příklonu lidí ke "zdravějšímu" pití jsou pak nuceni jít naproti i největší globální nápojářské koncerny, dosud zaměřené spíše na sladké limonády, které byly v jejich nabídce dominantní.

PepsiCo se zavázala, že do roku 2025 budou dvě třetiny jejích nápojů − měřeno třetinkovou plechovkou − obsahovat méně než 100 kalorií z cukru (pro ilustraci třetinka klasické Pepsi má nyní 150 kalorií).

Coca-Cola zase deklaruje, že bude dál rozšiřovat nabídku o různé druhy nápojů. "V roce 2000 tvořily jiné nápoje než limonády jen asi deset procent naší produkce, dnes je to téměř třetina a půjdeme dál," nechal se slyšet výrobní ředitel Coca-Coly James Quincey.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info