Gran Moravia se raduje z oživení trhu. Největší světový výrobce parmezánu zase začal vydělávat

  • Sýrárna Brazzale Moravia, jež stojí za značkou Gran Moravia, letos utrží necelých 1,9 miliardy korun. Meziročně by to znamenalo nárůst o zhruba deset procent. Po loňském roce firma poprvé v historii skončila v účetní ztrátě. Poškodily ji nízké ceny mléka. Stále větší poptávka po sýrech Gran Moravia je v Číně. Na domácím trhu značka rozšířila vlastní retailovou síť na 19 prodejen.
  • Na začátku roku neviděli majitelé litovelské sýrárny Gran Moravia své obchodní vyhlídky příliš dobře. Výkupní ceny mléka klesaly, na trhu byl přebytek mlékárenských výrobků a největšímu výrobci parmezánu na světě se nedařilo nahradit výpadek ruského trhu.

    V červnu se ale situace otočila. Evropská unie nejdříve po 31 letech zrušila mléčné kvóty, které regulovaly množství mléka, jež musí jednotliví farmáři vyprodukovat, a chvíli nato začala poprvé od roku 2014 růst i cena mléka.

    "Procházeli jsme nejhorší mléčnou krizí za posledních 40 let. Teď už je vše jinak," usmívá se Roberto Brazzale, zástupce rodinného klanu z Itálie, který Gran Moravii většinově vlastní. "Vzrostly ceny a současně klesl přebytek mléčných výrobků, což mělo v důsledku vliv i na vyšší poptávku po našich sýrech. Díky tomu zpracujeme o 13 procent mléka více," podotýká s tím, že nyní firma zpracuje asi půl milionu litrů mléka denně.

  • Podle odhadů by společnost Brazzale Moravia, jež za značkou Gran Moravia stojí, měla letos utržit necelých 1,9 miliardy korun. Meziročně by to znamenalo nárůst zhruba o 10 procent. Po loňském roce, kdy poprvé v historii skončil v účetní ztrátě, by se navíc výrobce z Litovle měl vrátit do černých čísel. Zisk před zdaněním a odpisy (EBITDA) odhaduje Brazzale na 180 milionů korun, čistý zisk na vyšší desítky milionů.

    Za lepšími výsledky částečně stojí i růst prodejů v Číně, kde má Gran Moravia jednu kamennou prodejnu a e-shop. Pořád jde ale o menší objemy, než v jakých firma vyvážela do Ruska, než Putinova administrativa uvalila embargo na evropské potraviny. Většina sýrů (asi 65 procent) z Litovle tak stále míří do Itálie. Pět procent zůstane v Česku a zbytek putuje do dalších 54 zemí světa.

    "Pomohlo nám, že evropští farmáři začali produkovat méně mléka. Výsledkem byl růst jeho ceny zhruba o desetinu. Ukázalo to, že trh funguje, což je fantastické zjištění," pokračuje s nadsázkou rodilý Benátčan Roberto Brazzale, který ve firmě zastává funkci místopředsedy představenstva.

    • Stále se ale nemůže zbavit hořkého pocitu z politiky evropských úřadů. Nelíbí se mu už samotný fakt, že se Brusel snaží do mlékárenského byznysu zasahovat. Ještě více mu ale vadí konkrétní kroky euroúředníků.

      "Na nízké ceny mléka reagovala Evropská unie hromaděním sušeného mléka a másla, což trvání krize prodloužilo. A teď zase poskytuje dotace na snížení produkce mléka ve chvíli, kdy jeho množství v létě výrazně pokleslo. To je přece naprosto absurdní," rozčiluje se Brazzale. 

      Gran Moravia rovněž zvýšila počet svých kamenných prodejen v České republice. Provozuje jich už 19 a další mají přibývat. Týká se to však pouze tuzemska. V zahraničí by prý vlastní retailová síť pro firmu nebyla tak výhodná.

      "Zdejší prodejny můžeme zásobovat čerstvými sýry přímo z výroby a zároveň i dalším zbožím, jež sem dovezou na zpáteční cestě kamiony, které transportují naše sýry na zrání a balení do Itálie," vysvětluje Brazzale. V případě zahraničních prodejen už by zásobování nebylo tak efektivní.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info