Balené potraviny povinně ukáží svou výživovou hodnotu. Malé farmy mají výhodu

Už za necelé tři týdny budou muset výrobci balených potravin uvádět na etiketách nejen jejich složení, ale i výživovou hodnotu. Nařízení Evropské unie platí od 13. prosince i pro zpracovatele masa, kteří budou povinně objednávat rozbory desítek druhů uzenin na vlastní náklady. Analýza jednoho produktu přitom vyjde až na sedm tisíc korun. Výhodu získávají malé rodinné farmy.

Selata narozená na farmě v Choťovicích nedaleko Kolína se od svého narození až do porážky z farmy nikam nehnou. V areálu jsou i jatka, masna i restaurace.

„Chov sám o sobě je poměrně ztrátový. Snažíme se nejenom šetřit náklady, například máme vlastní bioplynovou stanici, která nám vyrobí vlastní elektriku a vlastní teplo, ale také šetříme tak, že jsme podnikání hodně diverzifikovali,“ vysvětluje Ondřel Sulženko z Farmy Choťovice. Ztráty tak vykrývá třeba i prodej mléka, masa a provozování hotelu.

Rozvětvený byznys koncentrovaný do jednoho místa ale teď přináší další výhodu. Z nové legislativy, která nařizuje podrobnější etikety, totiž vypadávají nebalené potraviny. Farma většinu výrobků prodá na místě, takže výživové rozbory tisknout nemusí. I původ masa je jasný a není třeba ho podrobně popisovat. Doklady o mase si farma vede, ale jen kvůli tomu, aby dodržela platné zákony.

Je informací až příliš mnoho?

Nejen tady ale zákazníci dávají producentům najevo, že podrobná značení jsou pro ně příliš složitá.

„Ukázalo se, že v tomhle se spotřebitel vůbec neorientuje a evropská legislativa je poměrně komplikovaná,“ konstatuje Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

Velcí producenti uzenářských výrobků se připravili už v předstihu. Často to po nich žádaly supermarkety. Svaz zpracovatelů ale upozorňuje na to, že plocha etiket už byla vyčerpána a víc podrobností už se na ně v budoucnu nevejde.¨

„Teď je to ještě na nějaké horní hranici. Mohli bychom dospět k tomu, že příliš mnoho informací zabije informaci,“ říká výkonný ředitel Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina.

Víc než na obal Češi stále hledí hlavně na výsledek na talíři a zásadní proměnu spotřebitelských zvyků farmáři zatím nečekají.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info