DámeJídlo po pěti letech začíná vydělávat

Trh s rozvozem jídla z restaurací v Česku roste meziročně polovičním tempem. Tuzemskému lídrovi DámeJídlo díky tomu letos vyrostou tržby na 160 milionů korun. Společnost, jež začínala jako internetový start-up, by navíc vůbec poprvé měla skončit s vyrovnaným hospodářským výsledkem. DámeJídlo letos investuje rekordní částky v milionech korun do marketingu i vývoje nové mobilní aplikace.

Společnost DámeJídlo platila už od svého založení v roce 2012 za jeden z nejnadějnějších start-upů v Česku. Částečně se to potvrdilo loni v lednu, kdy největšího hráče na tuzemském trhu s rozvozem jídla koupil německý konkurent Delivery Hero. Teprve letos ale firma začíná naplňovat očekávání i obchodně.

Podle odhadů výkonného ředitele Jana Matějů utrží DámeJídlo za celý rok okolo 160 milionů korun a vůbec poprvé by nemělo skončit v provozní ztrátě. Samotný zisk bude sice stále ještě minimální, i tak je to ale pokrok. Ještě loni firma prodělala přes 50 milionů. "Až dosud jsme byli takové byznysové nemluvně. Teď už jsme prvňáček, který začíná vydělávat reálné peníze," popisuje Matějů. V příštím roce prý počítá se ziskem před zdaněním a odpisy (EBITDA) v řádu desítek milionů.

Potřebujeme konkurenci

Matějů ve svých odhadech vychází z předpokládaného nárůstu objednávek. V současnosti DámeJídlo přes své internetové stránky zprostředkuje asi 300 tisíc rozvozů jídel za měsíc, což je o polovinu více než před rokem. Stejným tempem má prý jeho byznys růst i v dalších letech.

"Myslíme si, že český trh s rozvozem jídla má hodnotu deseti miliard korun za rok. My v současnosti zprostředkujeme nákup jídel asi za desetinovou částku," pokračuje Matějů. Popisuje přitom i situaci na srovnatelném trhu v Řecku, kde si dnes lidé přes obdobné internetové platformy objednají pětkrát více jídel než v Česku.

"Trochu nám tady chybí i silnější konkurence, která by pomohla celý trh pozvednout. Možná je to trochu paradox, ale kdyby do Česka přišel UberEats nebo jiná globální společnost z oboru, měli bychom radost," pokračuje.

Pomoct k dalšímu růstu má proto DámeJídlo televizní kampaň, za kterou společnost utratila více peněz než za jakoukoliv dřívější marketingovou akci. "Několik dalších milionů korun jsme investovali taky do nové mobilní aplikace, kterou bychom rádi spustili na začátku příštího roku," dodává výkonný ředitel.

Liberecký boom

Byznys DámeJídlo je postavený na provizích z každé objednávky, kterou zákazníci vyřídí přes jeho stránky. V současnosti si mohou vybírat asi ze dvou tisíc restaurací a bister, s nimiž má společnost podepsanou smlouvu. Velikost provize se pak ještě liší podle toho, zda si restaurace zařídí rozvoz samy, nebo přepravu jídla nechají na DámeJídlo, což se děje jen asi u pětiny objednávek.

Firma nabízí rozvoz jídel ve 120 českých městech a obcích. Zhruba polovinu objednávek na DámeJídlo.cz ale stále dělají zákazníci z Prahy a blízkého okolí. I když její podíl podle Matějů v poslední době klesá a na vzestupu jsou menší města.

"Logicky se nám nejlépe daří tam, kde je nejkvalitnější nabídka restaurací. V Praze a Brně je to díky větší kupní síle přirozené, ale města jako Liberec nebo Plzeň začínají být fenoménem. Gastronomie tam jde obrovským tempem nahoru a díky tomu rostou tržby i nám," popisuje mladý manažer.

DámeJídlo založil v roce 2012 úspěšný "startupista" Tomáš Čupr, mimo jiné i zakladatel Slevomatu nebo e-shopu Rohlík.cz. Už o dva roky později ale svůj podíl ve společnosti předal skupině zbylých akcionářů a investorů, kteří DámeJídlo obratem prodali právě firmě Delivery Hero. Původně berlínský start-up je dnes aktivní od Jižní Ameriky přes Evropu a Blízký východ až po Austrálii.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info