Sady Schwarz: Velkoobchody jsou plné levných polských jablek

Záplava levných polských jablek na trhu výrazně omezila prodeje ovocnářů z Plzeňského kraje. Tento trend začal loni, ale letos po velké úrodě v Polsku ještě prohloubil. Velkoobchod je mrtvý, což potvrzují ostatní kolegové z regionu, řekl Richard Schwarz ze Sadů Schwarz Vranov na Rokycansku, která letos sklízela jablka z 35 hektarů. Úroda byla průměrná. Velkoobchod vždy tvořil 70 až 80 % celého odbytu. Letos ale pěstitel očekává, že velcí zákazníci odeberou jen 20 %.

"Zatímco v minulých letech jsme měli teď prodáno už asi 300 tun, letos odebraly velkoobchody jen deset tun od startu sklizně, která začíná letňáky v srpnu," řekl.

Sady, které letos sklidily kolem 600 tun jablek, se proto musí soustředit na maloobchod, kde už prodaly 200 tun v průměru za deset až 12 korun za kilogram.

Levná polská jablka

Polští pěstitelé přitom dovezou podle informací českých ovocnářů jablka do ČR bez daně díky dotacím za 4,50 Kč/kg, tedy za polovinu nákladových cen domácích. Kvalita polských jablek je podle Schwarze slušná. Jde o plody odrůdy Šampion a Idared, které například Kaufland nabízí za 8,90 Kč/kg.

"Precizně jsme si letos spočítali, na kolik nás vyjde sklizeň kilogramu jablek a jsme na osmi korunách. Když je měsíc skladujete, musíte třídit, zabalit, paletovat a odvézt, tak by pro nás byla alespoň trochu výdělečná cena kolem deseti korun," uvedl. Velkoobchody na ni ale neslyší, protože polský dovozce jim prodává za šest korun s DPH.

Podle sadařů se zásadně otáčí struktura prodeje

Letos potřebují pro maloprodej méně jablek, ale výrazně větší skladbu odrůd. "Velkoobchodník ode mě chce dvě odrůdy, ale od každé 20 kamionů, aby mohly zaplnit supermarkety a dát to do letáků. Maloobchodník požaduje 40 odrůd po dvou tunách," uvedl. Sady Schwarz ale mají strukturu odrůd, tedy stromů, 25 let přesně danou, takže na to obtížně reagují. Nabízejí sice 16 odrůd, ale potřebovali být jich mít ještě více.

Firmě se přesto každý rok daří zvyšovat podíl maloprodeje. Má vlastní krámky v Plzni a v Berouně, dále prodává v sadech a uvažuje o dalších obchodech. Dále si jezdí pro jablka stánkaři na jarmarky a farmářské trhy a také velkoobchody, které se specializují na školy, školy a restaurace a odeberou dvě tuny za tři týdny. Samy sady rozvážejí dodávkou 30 hotelů a restaurací a 30 škol. Takhle nikdy sadaři v regionu vůbec neprodávali, dříve to dělali jen obchodníci, dodal.

Autor: Redakce / ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info