Češi za jarní květiny a velikonoční dekorace utratí čtvrt miliardy

Zhruba čtvrt miliardy korun utratí Češi na jaře za květiny a velikonoční dekorace, kterými svátečně vyzdobí své domovy. Tradičně velkou jarní poptávku po květinách letos navíc umocnila nezvykle dlouhá a chladná zima, řekl předseda Svazu květinářů a floristů ČR Jiří Horák.

Období od konce března do poloviny dubna je podle Horáka pro české květináře prodejně nejsilnější částí roku. "Tuzemští pěstitelé utrží přibližně 14 procent ročního obratu, z toho odhadem 40 až 50 procent tvoří výpěstky přímo termínované na období Velikonoc," upozornil Horák.

Velikonoční prodej květin tak v maloobchodních cenách podle Horáka obnáší zhruba 200 milionů korun. "Součástí velikonočního prodeje jsou často různé dekorace, nejčastěji z rostlinného materiálu, takže spolu s nimi velikonoční prodej podle hrubého odhadu činí až 250 milionů korun," podotkl Horák.

Poptávka po jarních květinách a dekoracích podle Horáka roste i díky lepšící se ekonomické situaci domácností. Prodej květin v jarních měsících je výrazně ovlivněn charakterem skončené zimy. "Letošní silná a nepřetržitá zima s bohatou sněhovou nadílkou vzbuzuje v zákaznících potřebu přiblížit si jaro alespoň nákupem hrnkových květin," uvedl Horák.

Češi před Velikonočními svátky podle Horáka nakupují hlavně jarní květiny a cibuloviny, které symbolizují příchod jara. Nejvíce jdou na odbyt primule, bramboříky, cinerárie a calceolarie. "Mohou být velmi často od českých zahradníků a pokud jsou od členů Svazu květinářů a floristů ČR, tak mají označení Česká květina," řekl Horák.

Z dvouletých druhů květin jsou na jaře v Česku oblíbené hlavně macešky, sedmikrásky a pomněnky. V dřívějších termínech lze k velikonoční výzdobě použít jarní cibuloviny jako sněženky, bledule, krokusy, talovíny, jarní nízké kosatce, modřence a později i hyacinty, narcisy a tulipány.

Podle Horáka hodně záleží na termínu Velikonoc. Například loni byly velikonoční svátky o tři týdne dříve než letos. V letošním termínu Velikonoc bude proto spousta předjarních druhů kvést a dokvétat už na zahradách. Některé zimní a předjarní kultury jako například bramboříky nebo primulky už nemusí být u květinářů k dispozici.

"Zákazníci tak sáhnou po něčem, co v přírodě ještě nevidí, takže to můžou být v této době nabízené cinerárie v rozmanitých odstínech modré a v bílé barvě, dále sedmikrásky, macešky nebo cibuloviny, jako jsou narcisy a tulipány," míní Horák.

Malé jednoduché velikonoční dekorace si Češi podle Horáka rádi tvoří sami, avšak pokud jim květináři nabídnou neotřelé a kvalitně řemeslně zpracované dekorace, tak si je neváhají koupit. "Výrazným trendem posledních let, a to nejen v případě Velikonoc, je práce s přírodními materiály, jako jsou sušené rostlinné doplňky či přírodní zeleň k doplnění zakoupených šlechtěných květin. Přírodní materiály se rovněž odráží ve výběru nádob pro květinové dekorace," podotkl Horák.

Autor: ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info