Překážky a příležitosti pro využití „křivé“ zemědělské produkce. Zachraň jídlo zveřejnilo nový dokument

Jak využít všechnu zemědělskou produkci, která se u nás vypěstuje, včetně té tak zvaně „křivé“, jež neodpovídá estetickým standardům? Tuto otázku si iniciativa Zachraň jídlo klade od minulého roku, kdy spustila kampaň Jsem připraven. Součástí kampaně byl průzkum mezi zemědělci a kulaté stoly s odborníky, jež se konaly v listopadu 2016. Závěry z tří desítek rozhovorů o situaci v českém zemědělství nyní Zachraň jídlo zveřejňuje v podobě dokumentu Překážky a příležitosti pro využití „křivé“ zemědělské produkce.

„Plýtváním jídlem v zemědělství se zabýváme dlouhodobě a kampaň Jsem připraven si kladla za cíl navrhnout možnosti systémových změn. Během roku 2015 a 2016 jsme o tom mluvili se zástupci obchodních řetězců, s online prodejci, se zástupci velkoskladů, neziskových organizací, státní správy a především se zemědělci. Dokument, který právě vydáváme, shrnuje poznatky, jež jsme se o fungování českého zemědělství dozvěděli,“ říká Adam Podhola ze Zachraň jídlo.

Brožura je nyní na stránkách iniciativy Zachraň jídlo a obsahuje mimo jiné i sedm oblastí, které hrají důležitou roli při plýtvání českým ovocem a zeleninou (ať už v souvislosti s vyhazováním „křivé“ produkce, tak i v souvislosti se znehodnocováním vzhledově dokonalé produkce). “Na základě osobních setkání jsme identifikovali oblasti, na které je třeba se soustředit a které jsou detailněji rozvedené v dokumentu,” říká Anna Strejcová ze Zachraň jídlo. Jsou jimi:  

1. Vzdělávání spotřebitele

2. Adekvátní cena za „křivou“ produkci

3. Podpora a vznik alternativních odbytišť pro využití „křivé“ produkce

4. Větší férovost a transparentnost pravidel při obchodování

5. Komunikace výrobců s prodejci a plánování produkce

6. Zlepšení technologie skladování a vystavení zboží v obchodech

7. Vliv volného obchodu v rámci EU a institucionální podpora

Po spuštění kampaně Jsem připraven v roce 2016 se k prodeji „křivé” zeleniny přihlásily obchody Penny Market, Rohlik.cz a TESCO, přičemž obchodní řetězce jsou nakloněny další spolupráci.

„Jsme rádi, že se objevují první vlaštovky v podobě prodeje „křivé“ zeleniny a ovoce v obchodech. Nicméně možnosti využití ovoce a zeleniny, které jsou vyřazované kvůli svému vzhledu, by mohly být mnohem širší – od uplatnění ve zpracovatelském průmyslu až po maloobchody, restaurace a jídelny. Změnit současný systém pěstování, prodeje a klasifikace potravin je ovšem velká výzva. Věříme, že spolu se stoupajícím povědomím veřejnosti o plýtvání potravinami se zvýší i snaha zemědělců a obchodních řetězců jídlo nevyhazovat a hledat alternativní cesty,“ dodává Adam Podhola.

Informace k tématu:

Na webové stráncewww.jsempripraven.cz se od jejího spuštění v červnu roku 2016 podepsalo 11 259 lidí a vyjadřují tím podporu neplýtvání vzhledově nedokonalým jídlem. Přibyla zde nová sekce Co se podařilo, kde jsou uvedené úspěchy z Čech i ze zahraničí.

Dle Organizace pro zemědělství a výživu (FAO) je uhlíková stopa vyplýtvaného jídla až 3,3 gigatun CO2 ročně, což odpovídá 8 % celosvětových emisí.

  • Podle OSN se kvůli nevyhovujícímu vzhledu vyhodí až 20 % zemědělské produkce.   
  • Vyhazováním jídla přichází vniveč využitá zemědělská půda, voda použitá na zavlažování, hnojiva, chemikálie, pohonné hmoty a lidská práce. Vyčerpávat omezené přírodní zdroje na produkci, která se později vyhodí, je dlouhodobě nemožné.
  • Název kampaně„Jsem připraven“ iniciativy Zachraň jídlo odkazuje na tvrzení zástupců obchodních řetězců, kteří dříve tvrdili, že zákazníci nejsou na nestandardně vypadající ovoce a zeleninu připraveni. Jejich postoj se ale mění.

Webové odkazy:

www.jsempripraven.cz

www.zachranjidlo.cz/jsem-pripraven

http://zachranjidlo.cz/wp-content/uploads/prekazky_a_prilezitosti.pdf

Kontakty:

Adam Podhola, tel. 605 902 732, adam.podhola@zachranjidlo.cz

Anna Strejcová, tel. 737 758 563, anna.strejcova@zachranjidlo.cz

 

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info