Obliba on-line supermarketů roste. Nakupuje zde přes 15 procent Čechů

Zájem Čechů o nakupování potravin na internetu rok od roku stoupá. Ukazují to nejen údaje o tržbách e-shopů s potravinami, ale také analytici. Zatímco v roce 2010 měla s nákupem potravin on-line zkušenost pouze tři procenta spotřebitelů, loni už to byl pětinásobek.

Čeští spotřebitelé čím dál častěji vybírají potraviny pomocí několika kliknutí na internetu. Ukazují to data ze studie společnosti Nielsen Admosphere. Růst přitom společnost očekává i v letošním roce. Stoupající popularitu internetového nakupování potvrzují i tržby internetového supermarketu Rohlik.cz, které v loňském roce dosáhly na téměř jednu miliardu korun, což znamenalo více než trojnásobný meziroční nárůst.

„Zájem o náš e-shop neustále roste, a to kontinuálně od jeho spuštění v roce 2012,“ uvedl za společnost Tesco Stores ČR Václav Koukolíček. Z celkového objemu tržeb v tomto odvětví se však jedná o zanedbatelný zlomek, konkrétně o zhruba jedno procento.

Na vzrůstající popularitu nakupování potravin na internetu se snaží reagovat i zástupci maloobchodu. „Plánujeme vlastní e-shop, který bude navázán na konkrétní prodejnu v místě bydliště zákazníka. Ten si tak může zboží na prodejně vyzvednout, zkontrolovat, popřípadě dokoupit další. Může si také objednat dovoz zboží do domu, který bude v okolí prodejny, a to s minimálními náklady a jednoduchou logistikou," uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA CZ.

Podle Mazáka stojí za rostoucí popularitou e-shopů především nedostatek času ze strany spotřebitelů. „Těch málo volných chvil nechtějí lidé trávit nakupováním v supermarketu. V ideálním případě si ve volném čase v práci zboží objednají a při cestě domů si pak objednávku vyzvednou,“ dodal.

Odborníci vidí jako plus neustálé zlepšování služeb e-shopů s potravinami, jako je například nabídka zboží, které nakupující nenajde v kamenných prodejnách. „Nákup potravin na internetu nabízí zákazníkům řadu výhod – dovážka ve stanovenou dobu až domů nebo pohodlný nákup z obýváku bez front u pokladen.“ uvedla Hana Friedlaenderová ze společnosti Nielsen Admosphere.

Výsledky studie E-Commerce, již realizuje společnost Nielsen Admosphere pro Asociaci pro elektronickou komerci, zároveň ukazují, že největší podíl spotřebitelů nakupujících potraviny na internetu lze hledat ve velkých městech. Souvisí to s obtížnou logistikou v případě dovozu do větších vzdáleností a s tím spojenou potřebou zachování čerstvosti potravin. Odborníci zároveň očekávají, že popularita internetového nakupování potravin bude i nadále stoupat. Aby ovšem tento způsob vytlačil klasické nakupování, to zatím nehrozí.

„Lidé jídlo stále rádi nakupují sami, vybírají očima, čichem, rukama, zejména čerstvé potraviny, jako je maso, uzeniny, ale i ovoce, zeleninu nebo pečivo. Spousta z nich zkrátka stále upřednostňuje možnost vybrat si vše osobně než pomocí pár kliků na internetu,“ uzavřela Friedlaenderová.

Autor: Andrea Gričová

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info