K redefinici LFA oblastí - rozhovor pro zpravodajský web ČT24

Dva roky trvající proces přípravy nové redefinice LFA oblastí v České republice je u konce, proběhlo již i schválení ze strany Evropské komise. Asociace soukromého zemědělství ČR se od počátku této problematice velmi intenzivně věnovala a účastnila se všech pracovních jednání na MZe mezi ministerstvem zemědělství, nevládními organizacemi a výzkumnými ústavy.

O problematiku nové redefinice LFA oblastí se nyní začínají intenzivně zajímat i média. Níže naleznete rozhovor, který dnes poskytl zpravodajskému webu ČT24 předseda pracovní skupiny ASZ ČR pro LFA oblasti Jan Chmelík. Je z něj patrné, jak celý proces probíhal, jaké jsou jeho závěry i jak jej vnímá Asociace.

Rozhovor pro zpravodajský web ČT24

Podpora pro znevýhodněné zemědělce se letos sice zvýší z 2,4 miliard na více než 4 miliardy, ale zároveň se rozšiřuje potencionální část žadatelů. Nebudou podle Vás ve výsledku dosavadní žadatelé na tomto zvyšování „biti“? Nemůže rozšíření zapříčinit to, že velkému množství zemědělců se dotace sníží?

Se změnou, resp. zvýšením roční finanční potřeby z 2,4 mld Kč na 4 mld Kč se počítalo od začátku jednání o novém vymezení oblastí a byly na to v programu dopředu připraveny finanční prostředky. Dopad na jednotlivé žadatele má více rovin a nelze obecně říci, zda je plošně pozitivní nebo negativní. Evropská komise (EK) již před dvěma roky iniciovala nutnost vymezit tyto oblasti podle nových kritérií, a to má za následek rozšíření území a nově i podporu další orné půdy, která dříve podpořena nebyla. V souvislosti s tím dala EK jednotlivým státům možnost nastavit si v rámci vymezení i tzv. faremní systém, který by na základě výpočtů výzkumných ústavů nově dotačně více podpořil například trvalé travní porosty nebo například farmy s živočišnou výrobou. Po dlouhých a složitých jednáních mezi ministerstvem zemědělstvím, výzkumnými ústavy a nevládními organizacemi, kterých se Asociace soukromého zemědělství ČR velmi aktivně účastnila, došlo ke kompromisu, který částečně výpočty a částečně i politicky podpořil podniky zabývající se více živočišnou výrobou. Jasným argumentem pro toto rozhodnutí byly hlavně vyšší celkové náklady těchto podniků. Je ale nutné říci, že znevýhodněné podniky budou takto kompenzovány pouze na hranici 49 % skutečné újmy, na vyšší kompenzaci již nejsou finanční prostředky. Rozšíření oblastí o cca 277 tis. ha má sice za důsledek to, že v celkovém objemu by bylo třeba více peněz, ale nelze říci, že se velkému množství zemědělců dotace sníží. Zjednodušeně řečeno by prostředky měly být cíleny spravedlivěji, ale 100% spravedlnost nelze nastavit nikdy.

Souhlasíte s tím, že už nebudou do LFA patřit plochy s travnatým porostem a bude se jim vyplácení snižovat?

Takto to není. Naprostá většina travnatých ploch bude do LFA patřit i nadále, spíše přibydou ještě další plochy převážně orné půdy z tzv. oblastí O, které dosud podpořeny nebyly.

Jak vnímáte zatížení dobytka na ha (VDJ)? Měla by tato podmínka zůstat stejná, nebo by se měla změnit?

Ohledně zatížení dobytkem, které nově rozděluje podniky na ty „více živočišné“ a na ty „více rostlinné“ na hranici 0,3 VDJ/ha se celkově vedly dlouhé diskuze, a to i v rámci naší organizace. Agrární komora prosazovala daleko větší zatížení - dokonce 0,4 - 0,7 VDJ/ha a tvrdila, že čím vyšší intenzitu zvířat podnik má, tím je na tom ekonomicky hůř. Asociace byla od počátku spíš pro nižší (0,2-0,3) VDJ/ha. Jsme názorově liberální a chceme více svobody pro zemědělce. Domníváme se, že každý by měl mít možnost sám se rozhodnout, co na svých pozemcích chce či nechce dělat a ne že ho bude motivovat nebo demotivovat nějaká dotace či dokonce sankce. Uvítali jsme, že náš názor ohledně spíše nižší intenzity podpořily i výsledky výpočtů výzkumných ústavů, které dokázaly, že neplatí přímá úměra mezi ziskovostí podniku a výší intenzity chovaného dobytka. Podmínka je nastavena relativně dobře, měnit by se už určitě neměla.

Bude pro žadatele letošní podpory LFA (nyní ANC) vyřízení v něčem složitější? Obrací se na Vás zemědělci se stížnostmi?

Každá změna přináší určité potíže už jen tím, že je to prostě změna. Domníváme se ale, že to o moc složitější nebude. Je dohodnuto, že stavy dobytka se budou počítat vždy z roku předcházejícího žádosti, takže by měly odpadnout i nějaké cílené manipulace a účelové prodeje zvířat mezi podniky. Zatím stížností příliš není, protože obecně jen málo dosavadních žadatelů skutečně ví, jak se u nich situace ohledně této platby přesně projeví.

Jste spokojeni s redefinicí LFA, nebo Vám na ní něco vadí? Je v něčem „děravá“ – nedostatečná? 

Jestli jsme spokojeni? No, mohlo to dopadnout i daleko hůř. Hrozilo například, že po redefinici bude mimo znevýhodněné oblasti téměř celý okres Tábor, kde jsou půdy velmi kamenité a méně úrodné. Hrozilo, že mimo tyto oblasti budou i velmi svažité pozemky kolem Karviné, což by asi bylo ještě více nespravedlivé než v případě táborského okresu. Nakonec se ale i tyto oblasti podařilo do LFA (nově ANC) zařadit, i když s daleko nižší sazbou. Tyto tzv. „záchrany“ a změkčení kritérií některých oblastí měly za následek právě to, že muselo dojít ke „změkčení“ na celém území a celkově tak plocha LFA výrazně narostla. Je spíše politickou otázkou, zda ČR potřebuje nově podpořit o skoro 6,5 % území více, ale na druhou stranu o moc jinak to bez ztráty většího území z LFA  ani udělat nešlo. Trochu nám vadí, že finální vyladění redefinice (tzv. fine tuning) často velmi nespravedlivě rozhodl o nějakém území, a to hlavně v kritériu odvodňovacích staveb v jednotlivých katastrech, kde podle nás nemůže být plošně od stolu řečeno, že nové stavby umělého odvodnění do 30 let jsou „funkční“ a ty starší automaticky „nefunkční“, ale je třeba znát reálný stav.

Také nás mrzí, že se nám nepodařilo prosadit alespoň částečné omezení nebo snížení těchto plateb podnikům s velkými bioplynovými stanicemi, které jsou vlivem souběžných dotací na výrobu elektřiny překompenzované a již v roce 2013 vykazovaly o 3205 Kč vyšší zisk na hektar než podniky bez bioplynových stanic v LFA oblastech. Tyto velkopodniky obhospodařovaly již v roce 2013 více jak 226 tisíc ha půdy (průměrný takový podnik má 1500 ha) a to je 11 – 12 % celého území LFA. V jejich blízkosti jim navíc nemá šanci běžný zemědělec konkurovat, protože ho kdykoliv snadno přeplatí v nájmech za půdu, a to je velká dotační nespravedlnost.

Celkově si ale myslíme, že se tuto redefinici zvládlo udělat úspěšně, a to zejména s ohledem na to, že negativní dopady zasáhnou poměrně malé množství zemědělců. Musíme i objektivně říci, že pracovníci ministerstva zemědělství se na pracovních skupinách při jednání ohledně nového vymezení LFA oblastí většinou chovali velmi transparentně a nebylo to úplně „o nás bez nás“, jak se někdy děje.  Odvedla se dobrá práce i vůči Evropské komisi, která tuto redefinici posvětila. I když se celý proces vlekl dva roky, v jiných zemích měli se schválením ještě větší potíže a některým zemím prý jejich faremní systém v rámci redefinice EK neschválila vůbec, ostatně jako nám před lety.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info