Firma ze Střelic založí v Ugandě podnik na prodej kávy a džemů

Malá firma ze Střelic na Brněnsku Bwindi Coffee, která dováží kávu z Ugandy, se rozhodla v africké zemi založit samostatný podnik na výrobu a prodej kvalitní zelené kávy a džemů z tropického ovoce. Cílem je přenos vědomostí a zkušeností do Ugandy, podpora místních pěstitelů a vytvoření nových pracovních míst, řekla ČTK na brněnském strojírenském veletrhu Ludmila Leškovská z České rozvojové agentury.

Podpora vzniku podniku je jedním z projektů Programu B2B, který nabízí malým a středním podnikatelům možnost získat na projekt do pěti milionů korun dotaci 50 procent. Podnikatelský projekt musí směřovat do rozvojových zemí a napomáhat řešení rozvojových problémů.

"Zdánlivě podnikání v rozvojových zemích přináší velká rizika, zájem o ně ze strany českých firem však roste. Letos jsme zaznamenali zájem o africké země," řekla Leškovská. I kvůli tomu se na veletrhu prezentovaly možnosti podpory exportu do zemí subsaharské Afriky.

Střelická firma vznikla původně proto, aby dovážela kvalitní kávu do Česka a zde ji zpracovávala. "Zákazníci tím podpoří malé ugandské farmáře a zároveň pomáhají udržet chráněnou dílnu ve Střelicích, v níž pracují zdravotně znevýhodnění. Zisk také pomáhá financovat českou neziskovou organizaci Bwindi Orphans, která pomáhá už od roku 2006 dětem v Ugandě, například formou adopce na dálku," uvedla spoluzakladatelka společnosti Emmanuelle Chauveau.

V posledních pěti letech pracuje s pěstiteli, kteří byli ochotni spolupracovat dlouhodobě. Díky jistému odbytu se mohou spolehnout na garantovanou cenu nezávislou na ceně na světových trzích. Nyní dostanou šanci samostatně podnikat. Odbyt mají z velké části zajistit movitější turisté, kteří jezdí za přírodou. "V odlehlých oblastech je velmi nízká nabídka zajímavých suvenýrů dobré kvality. Jsme si jistí, že naše produkty, tedy káva a džemy, budou mít úspěch. Výrobky se budou prodávat turistům v obchodech ve vesnici Buhoma, kde působíme a která se nachází hned u vstupu do národního parku Bwindi. Ve druhé fázi projektu se budou prodávat i na jiných turistických místech či na letištích. Rádi bychom je zpřístupnili také místním lidem, především v hlavním městě Kampale," uvedla Chauveau.

Podle Leškovské je projekt ideálním příkladem, že s dostatečnou kuráží mohou i malé firmy úspěšně podnikat na rizikových trzích. "Troufám si říct, že podobné projekty patří mezi naše nejúspěšnější, neboť tito podnikatelé mají s cílovou zemí úzký vztah, zapojují místní partnery a především si dávají na úspěšnosti projektů záležet, neboť do něj vkládají vlastní investice," uvedla.

Loni získalo podporu z Programu B2B 57 projektů, do nichž agentura vložila 27 milionů korun. Letos už podpořila 66 projektů. Loni projekty mířily do 15 zemí, v Africe to byly Angola a Zambie.

 

Zdeněk Meitner kš

Copyright (2003) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info