Více, než je doporučeno. Pekaři solí nešetří, může to být zdraví nebezpečné
26.10.2020 | Denik.cz
Křupavý rohlík nebo chléb s máslem, sýrem či marmeládou. Pro mnohé vzor klasické a kvalitní snídaně. I ta však může skrývat skryté nebezpečí, 89 procent pekárenských výrobků totiž obsahuje větší množství soli, než doporučuje Světová zdravotnická organizace. Vyplývá to z průzkumu, který provedlo Centrum zdraví, výživy a potravin Státního zdravotního ústavu (SZÚ).
Centrum při něm zkoumalo 168 kusů pečiva, které nakoupilo v obchodech. „V kategorii chlebů pouze devět procent splnilo, tedy nepřesáhlo, doporučený limit Světové zdravotnické organizace (WHO),“ konstatují autoři studie. U ostatních druhů pečiva splnilo zdravotnické normy, jež doporučují maximálně 1,2 gramu soli na sto gramů pečiva, jen jedenáct procent zkoumaných vzorků.
Mezi jednotlivými druhy chleba přitom nebyly z hlediska množství přidané soli téměř žádné rozdíly. „ Nejvíce jí obsahovaly pšeničné chleby, nejméně pak chléb celozrnný,“ uvádí se ve studii.
V kategorii běžného pečiva byly naopak rozdíly výraznější. Nejvíce jí bylo v pšeničnožitných výrobcích, naopak nejméně opět v těch celozrnných. Samozřejmě při příjmu soli v pečivu hraje roli i to, kolik ho člověk sní. Nejvíce se v tomto směru činí mladíci mezi patnácti a sedmnácti roky věku. Naopak nejméně dívky mezi jedenácti a čtrnácti roky.
Tichý zabijákNadměrnou konzumací pečiva si tak lidé mohou zadělat na problémy. Nejenomže se po něm tloustne, ale pokud pravidelně překračuje doporučené denní dávky soli, což je například u dospělých pět gramů, může to u nich podpořit řadu chorob končících až smrtí.
Problémy to může působit například těm, kteří mají potíže se srdcem či cévami. Například nemocemi srdečního selhání přitom trpí asi 230 tisíc Čechů. A nemusí se jednat jen o staré lidi.
„V ordinacích vidíme v poslední době častěji, že se objevují mladí lidé s infarkty, a z nich se rekrutují i pacienti se srdečními selháními,“ řekl nedávno Jan Bělohlávek ze II. interní kliniky 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice.
Nadměrná konzumace soli ale může být i jednou z příčin nemocí jater, ledvin a vzniku ledvinových kamenů nebo cukrovky.
Autor: Pavel CechlDalší články v kategorii
- Úprava seznamu mléčných výživ stahovaných kvůli obsahu cereulidu (13.06.2026)
- Sladké, slané i masové. Otestovali jsme lízátko IKEA a výsledek překvapil (12.06.2026)
- Co rozhoduje o kvalitě kompostu? Výzkumníci ukazují, jak z bioodpadu vytěžit maximum (12.06.2026)
- Konec prázdných žaludků i bariér v učení: Ministerstvo školství spustilo program podpory pro ZŠ (12.06.2026)
- Sněmovní jednání svolané opozicí k dotacím Agrofertu skončilo bez výsledku (12.06.2026)
- Kuřata z Česka obsahovala pesticid. Varování dali slovenští veterináři (12.06.2026)
- Vědci testují nový způsob ochrany rajčat před bakteriemi pomocí virů (12.06.2026)
- Lesy ČR loni zvedly zisk o 12 procent na 5,3 miliardy Kč, státu z něj odvedou 3,3 miliardy (12.06.2026)
- Havlíček: Tresty za týrání zvířat jsou mírné a koalice je navrhuje zvýšit (12.06.2026)
- Šetrná turistika v chráněných oblastech – společný cíl Agentury ochrany přírody a krajiny ČR a Klubu českých turistů (12.06.2026)

Tweet



