Co by opravdu pomohlo zemědělcům v této krizi?

Podpory v rámci současné krize musejí být plošné a jednoduché tak, aby je mohlo využít co nejširší spektrum zemědělských podnikatelů. Asociace soukromého zemědělství ČR opakovaně kontaktovala ministra zemědělství se svými návrhy, jak podpořit zemědělce tak, aby pomoc byla skutečně účinná. Vzhledem k tomu, že ze schválených tří miliard korun na pomoc v rámci současné krize prostřednictvím programu Agricovid k zemědělcům zatím fakticky doputoval pouze zlomek, považujeme za nutné jednat rychle, aby tyto účelově vázané prostředky nebyly přesunuty do jiného sektoru. Ani druhá výzva programu Agricovid nemá potenciál tyto prostředky vyčerpat.

Řadě zemědělských subjektů by v dnešní situaci výrazně pomohlo snížení stávajícího úvěrového zatížení. Tuto pomoc částečně zajistil program PGRLF Provoz 2020. Jak jsme ale opakovaně upozorňovali, obsahoval diskriminační podmínku pro žadatele, kteří museli být zároveň příjemci podpory pojištění v rámci PGRLF v roce 2019. To bohužel zamezilo řadě zemědělců postižených dopady pandemie, aby mohli o pomoc žádat, přestože tato podmínka s koronakrizí nijak nesouvisela. Snížení jistiny úvěru, nejen provozních, ale i investičních může výrazně vylepšit cash-flow zemědělců, pro něž jsou dlouhodobé závazky v době krize velkou zátěží, ale je nutné zachovat podporu jako co nejplošnější bez nadbytečných omezujících podmínek.

Další možností je plošná pomoc všem subjektům v jasně vymezených kategoriích (nejpostiženějších sektorů) paušální jednorázovou částkou, kterou lze administrovat rychle a jednoduše. Tuto variantu pomoci již v minulém roce umožnila Evropská komise, která schválila model jednoduché podpory do výše 7 tisíc eur, který se však naše ministerstvo rozhodlo nevyužít. Rádi bychom proto obnovili diskusi o této možnosti, ke které jsme již opakovaně podávali návrh na diferenciaci plateb a možné nastavení podmínek. Zároveň se zde není třeba obávat zneužití těchto podpor, protože je nepochybné, že zemědělci určitých kategorií během takřka ročního trvání různých epidemiologických opatření zcela jednoznačně podnikatelsky omezeni, a tudíž postiženi byli. Nebylo by nutné procházet administrativní cestou prokazování poklesu tržeb, což při vědomí výrazné sezónnosti finančních toků podle druhu zemědělského zaměření je velmi ošidné a může být příčinou jen dalších nespravedlností.

Jako efektivní pomoc pak může sloužit i v současnosti chystané 12. kolo Programu rozvoje venkova (PRV), pokud k tomu ovšem budou správně nastavené podmínky, za kterých půjdou prostředky do modernizace zemědělských podniků. Dlouhodobě jsme pro snížení maximálních limitů výdajů na projekt, což je v rámci aktuální situace, kdy je nutné pomoci co nejširšímu spektru zemědělců, ještě potřebnější. V rámci tohoto opatření proto navrhujeme alespoň přechodně snížit maximální limit velikosti projektu (na cca 30 mil. Kč u zpracování a na cca 10 mil. u ostatních investic), aby se pomoc dostala k co největšímu počtu subjektů a zároveň, aby v současné krizi nebyly podporovány velké investice, které nesou i větší riziko. Zároveň navrhujeme maximální zaměření 12. kola PRV na investice do faremního zpracování a odbytu z farem, které se v průběhu platnosti mimořádných opatření ukázaly jako velmi efektivní cesta zajištění lokální dostupnosti potravin.

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR a Ing. Veronika Jenikovská, tajemnice ASZ ČR

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info