Léto mírně zvýšilo tržby v restauracích. Ty se teď ale bojí podzimu.

„Dobrý den, ukažte mi, prosím, potvrzení o bezinfekčnosti.“ Těmito slovy budou od 1. listopadu vítat své hosty číšníci a servírky v tuzemských hospodách a restauracích. Až pak přijde na řadu dotaz, co dobrého k jídlu a pití mají zákazníkovi přinést. Nové opatření muselo být zavedeno kvůli rostoucím číslům pozitivních případů s nemocí covid-19. Restauracím ale radost nedělá. Podle nejnovějších dat se totiž během léta začaly nadechovat a teď se bojí dalšího útlumu.

„Tržby v pohostinství za poslední čtvrtletí sice vzrostly, ale důvodů k radosti obchodníci v oblasti stravování, pohostinství a ubytování stále příliš nemají. I počet osob, které restaurační zařízení navštěvují, sice přes léto dosáhl tradičního vrcholu, přesto restaurace pocítily téměř desetiprocentní úbytek hostů,“ říká Igor Třeslín ze společnosti Storyous, která vytváří komplexní restaurační systém.¨

Návštěvnost restaurací se liší podle krajů

Rozdíly v návštěvnosti se liší region od regionu. Nejhůře je na tom Praha s téměř patnáctiprocentním poklesem návštěvnosti podniků, která od loňského roku zažívá citelný úbytek turistů, zejména těch zahraničních. Srovnatelný pokles vykazuje ještě Vysočina, následuje Pardubický kraj s dvanácti procenty.

Nejlépe si podle údajů společnosti Storyous vedou Olomoucký a Jihomoravský kraj, které si oproti roku 2019 naopak polepšily o více než 10 procent. Více návštěvníků evidují ještě podniky v Královéhradeckém, Jihočeském a Středočeském kraji.

„Za nejpravděpodobnější příčinu tohoto nárůstu považujeme fakt, že řada Čechů v posledních dvou letech vyměnila zahraniční dovolenou za tuzemskou. Jižní Morava, Šumava a Krkonoše jsou oblíbenými dovolenkovými destinacemi,“ přibližuje dále Třeslín s tím, že čísla ale nejde generalizovat, protože konkrétní restaurace můžou mít v návaznosti na svou klientelu a jejich zvyklosti zkušenost rozdílnou.

Že období prázdnin oživilo zájem o restaurace hlavně v rekreačních oblastech, kam vyrážejí převážně domácí turisté na dovolenou, potvrzuje i Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR ČR). „Restaurace zaměřené na polední stravování hlavně ve městech však zaznamenávají úbytek hostů, a to hlavně díky pokračujícímu trendu práce z domova. Restaurace, kde převažují stálí hosté z řad místních rezidentů, na tom jsou celkově asi nejlépe,“ míní Václav Stárek.

Trochu optimističtěji působí údaj o růstu tržeb. Lidé při jedné návštěvě v restauraci utratili podle dat společnosti Storyous zhruba o 9 procent víc než ve stejném období v roce 2020. Průměrná tržba na podnik se však ve třetím kvartálu 2021 zvýšila oproti předchozímu roku pouze o 3,6 procenta. Příčina je jasná a popsaná výše – hosté přestali chodit do restaurací v takové míře jako před koronavirem, protože do cen se navíc promítlo i zdražování potravin.

Ovlivní návštěvnost kontroly bezinfekčnosti?

Igor Třeslín dále upozorňuje, že ačkoliv mají podniky za sebou dosud nejsilnější měsíce roku, vyhráno zdaleka nemají. S nastupujícím podzimem počty návštěvníků klesají, navíc do hry opět vstupují už uvedená omezení v podobě přísnějších kontrol bezinfekčnosti. Do budoucna je navíc potřeba připravit se na další vlnu zdražování způsobené velkým růstem cen potravin.

„Kontroly bezinfekčnosti v restauračních zařízeních považujeme za rozumné. Je samozřejmě možné, že některé hosty tato restrikce může odradit, pokud si však s příchodem podzimní vlny koronaviru máme vybrat mezi tímto opatřením a další uzávěrou restaurací, která by pro pohostinství bylo naprosto likvidační, je kontrola bezinfekčnosti tím nejlepším řešením,“ dodává Igor Třeslín.

Obdobný názor, že samotné prokázání bezinfekčnosti by snad nemělo mít zásadní vliv na návštěvnost restaurací, zastává i Václav Stárek. Negativní vliv nejnovějšího opatření pak spatřuje hlavně ve skutečnosti, že se vláda rozhodla již dále neproplácet laboratorní PCR a antigenní testy.

„To jednoznačně poveden k nižšímu testování v době, kdy se pandemická situace opět zhoršuje a v neposlední řadě povede k tomu, že lidé raději nebudou tyto služby čerpat. Z tohoto pohledu vnímáme pozitivně, že i nadále může host provádět na místě antigenní samotest, ale celkově je pravděpodobné, že dojde k dalšímu snížení návštěvnosti,“ konstatuje Václav Stárek.

Podle studií, které má k AHR ČR k dispozici, jsou už nyní pro 65 % zákazníků epidemiologická omezení důvodem menší četnosti návštěv restaurací. Navíc 45 % zákazníků považuje domácí setkávání za částečnou nebo úplnou náhradu návštěvy restaurací (zdroj Data Servis Informace s.r.o – pozn, red). To se týká nejen restaurací, ale všeobecně i ubytovacích a dalších služeb.

„Jinými slovy – stát ve snaze donutit občany se očkovat ztížením přístupnosti ke službám zároveň omezuje podnikání v těchto oborech. Tudíž by měl také přijít s nějakou formou podpory. Již od června tohoto roku například žádáme premiéra a ministra průmyslu o aktivaci programu kurzarbeit pro některé městské hotely, které stále čelí nedostatku hostů a mají problém udržet své zaměstnance,“ zdůrazňuje závěrem Stárek.

Změna návštěvnosti restaurací v červenci-září 2021 oproti roku 2019

Region změna návštěvnosti restaurací v Q3 2021 oproti Q3 2019 v procentech

Hlavní město Praha -14.94

Jihomoravský kraj +10.59

Středočeský kraj +5.46

Moravskoslezský kraj -0.72

Královéhradecký kraj +7.48

Plzeňský kraj -9.73

Ústecký kraj -4.03

Jihočeský kraj +6.53

Olomoucký kraj +13.87

Liberecký kraj -2.22

Pardubický kraj -12.16

Zlínský kraj -5.21

Kraj Vysočina -14.80

Zdroj: Storyous

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info