Zařazení hmyzu do lidského jídelníčku bude probíhat ve třech fázích v průběhu následujících dvaceti let

Na témata budoucnosti potravinářství s ohledem na udržitelnost zemědělské produkce reaguje firma WormUP se svými pochoutkami z hmyzu – Křupavými červíky. Zakladatel firmy WormUP Libor Sloupenský má v otázce budoucnosti potravinářství, kde má svoje nezastupitelné místo i jedlý hmyz, jasno. Popisuje tři fáze zařazení hmyzu do lidského jídelníčku.

Jedlý hmyz představuje dokonalý zdroj živočišných bílkovin a nenasycených mastných kyselin, vápníku, železa i zinku. Obsahem výživných látek hmyz dokonce překoná kuřecí nebo vepřové maso. Navíc jeho chov je výrazně úspornější na vodu, krmivo i prostor. Z těchto důvodů je hmyz právem označován za potravinu budoucnosti. Libor Sloupenský, zakladatel firmy WormUP, jež už třetím rokem vyrábí slané pochoutky z hmyzu, prezentuje tři fáze přijetí jedlého hmyzu v společnosti:

1. fáze VZPLANUTÍ (nyní) – cca 5 let – Trh téměř neexistuje a většina lidí pociťuje odpor při představě, že by měla jíst hmyz. Ve společnosti jsou silní odpůrci a silní zastánci jedlého hmyzu. Tato emotivně vypjatá situace je celé věci velmi prospěšná, protože důležité je o tématu mluvit. Lidé potřebují čas, aby se s myšlenkou pojídání hmyzu vnitřně smířili. V první fázi je hmyz relativně drahá potravina a to především z toho důvodu, že chov i zpracování jedlého hmyzu je na samém počátku. Naproti tomu má běžná živočišná produkce náskok tisíce let vývoje.

2. fáze PŘIJETÍ – 5 až 15 let – Společnost je smířena s reálnou pozici hmyzu v potravinářství a podivínem se postupně začíná stávat spíše ten, kdo hmyz jako potravinu popírá. V průběhu celého tohoto období dochází k radikálnímu zlevňování až pod cenu kuřecího masa. Vzhledem k postupujícím tlakům na ekologické chování obyvatelstva a udržitelné potravinářství si již každý uvědomuje, že hmyz je správná cesta. Hmyz je dodáván jako příměs do různých suchých potravin jako jsou müsli tyčinky, sušenky, křupky a podobně, později také v podobě paštik, burgerů, či polotovarů k rychlé tepelné úpravě. Jedení hmyzu je trendem v podobném rozsahu jako jsou nyní BIO, high-protein, low-carb, raw, či vegan potraviny.

3. fáze ZEVŠEDNĚNÍ – 15 a více let – Hmyz má nepopiratelné zastoupení v potravinářství. S hmyzem se setkáváme v běžných potravinách i v restauracích a to nejen pro jejich vysoké výživové hodnoty, ale také proto, že se jedná o nejlevnější masný výrobek na trhu. Do aktivního věku vstupuje skupina těch, kteří ochutnali hmyz již jako děti a nemají proto proti hmyzu žádné předsudky. Chápou jeho výživové i ekologické benefity a neváhají jej jíst bez jakýchkoli omezení.

Aktuálně vyrábí firma WormUP Křupavé červíky z larev potemníka moučného v pěti příchutích. Byla založena 18. března 2019, sídlo má ve Vamberku v Královéhradeckém kraji. Za dobu svého působení se firmě podařilo zdesetinásobit výrobu, za rok 2021 zpracovala až 10,5 tuny moučných červů, jak se larvám potemníka moučného říká. Úspěchem je i rozšíření výrobních prostor na aktuálních 200m2 v

Blansku v Jihomoravském kraji. V roce 2021 přišly i dvě významná ocenění: Firma roku Královéhradeckého kraje a Potravina roku Královéhradeckého kraje v kategorii maso a masné výrobky. Obchod WormUP.com získal prestižní certifikát Ověřeno zákazníky na nákupním portálu Heureka. Důležitým mezníkem i impulsem pro rozšíření na evropské trhy bylo schválení moučného červa Evropským úřadem pro bezpečnost potravin jako bezpečnou potravinu pro celou EU. Na to navázala prezentace produktů na světovém veletrhu sladkostí a pochutin ISM 2022 v Kolýně nad Rýnem. V roce 2022 získala firma pro své potraviny i označení Klasa. Křupaví červíci jsou k dispozici nejenom na e-shopu, či různých festivalech a výstavách, ale už i v síti obchodních řetězců Kaufland a Rossmann.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info