Široký výběr zboží přitahuje zákazníky do hypermarketů

Široký výběr zboží přitahuje zákazníky do hypermarketů a diskontních prodejen

Počet maloobchodních prodejen v ČR se oproti roku 1989 zvýšil více než dvojnásobně a celkový obrat maloobchodu přesahuje 640 miliard korun. Největší nárůst nových prodejen zaznamenala oblast nepotravinářského zboží, kde se počet obchodů zvýšil více než čtyřikrát. Výrazně se prosazují nové formy prodeje.

"Nákupům v hypermarketech, supermarketech a diskontních prodejnách se naši spotřebitelé rychle přizpůsobili. I když celkový počet prodejen neklesá, rozložení tržeb se poměrně rychle mění ve prospěch velkoprodejen. Těm musí drobní obchodníci konkurovat zejména specifickými službami pro zákazníky nebo společným nákupem zboží," řekl Právu Ladislav Šípek ze Svazu obchodu ČR. Výrazně vzrostl počet hypermarketů, které naši spotřebitelé před pěti lety ještě neznali. Vloni bylo v ČR otevřeno dalších 25 hypermarketů a jejich celkový počet neustále poroste. Odborníci odhadují, že v budoucnu připadne na 100 000 obyvatel jeden hypermarket. Rozvoj a rozmístění těchto prodejních jednotek je však v ČR velmi rozdílné. Největší počet hypermarketů je v současnosti v Brně a v Praze. "Tlak hypermarketů, jejichž výstavba se výrazně zrychlila zejména v posledních dvou letech, je tak velký, že jejich vliv začínají v odlivu zákazníků pociťovat i supermarkety a ostatní velkoplošné prodejny, kterých je na trhu asi 650. Hypermarkety totiž nabízejí na větší ploše než supermarkety zpravidla i rozsáhlý nepotravinářský sortiment a dnes v nich nakupuje stále více obyvatel," řekl Právu Tomáš Drtina z Icomy Research. Zatímco supermarkety preferuje podle výzkumu Incomy a agentury GfK jako hlavní nákupní místo necelých 26 procent zákazníků, hypermarketům dává přednost 23 procent domácností, což představuje oproti stejnému období loňského roku nárůst o 12 procent. Pokračuje propad malých samoobslužných prodejen, které za poslední rok ztratily 12 procent preferencí a jsou tak hlavním nákupním místem již pouze 24 procent populace. Relativně stabilní je tržní pozice diskontních řetězců, kterým dává přednost 15 procent domácností. Zatímco v roce 1997 se malí obchodníci podíleli na tržbách třemi čtvrtinami a jednu čtvrtinu tržeb realizovaly velkoprodejny, za loňský rok se podíl malých obchodníků na tržbách snížil asi na 60 procent a letos se pravděpodobně téměř vyrovná. Ve vyspělých ekonomikách patří přibližně 30 procent maloobchodního trhu malým a středním podnikům a kolem 70 procent trhu ovládají velké, většinou nadnárodní firmy. "Tento trend se vzhledem k evropskému přibližování a ekonomickému propojování nedá odvrátit ani u nás. Hodně lidí dnes dává přednost nákupům, při kterých si může vybrat z rozsáhlé nabídky různých výrobků nejen u potravin, ale například i u drogistického zboží. I přes vysoké ceny pohonných hmot jezdí raději nakupovat do vzdálenějších hypermarketů než do blízkých prodejen, vysvětlil Šípek.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info