Lidé kupují hlavně levnější kávu
24.08.1998 | Mladá fronta Dnes
MF Dnes 24.8.1998
Lidé kupují hlavne levnejší kávu
Praha (l a)- Nejvýznamnejší zastoupení na domácím trhu s kávou má podle agentury AISA bežná Standardní smes, a to bez ohledu na konkrétního výrobce. "Lidé kupují spíše levnejší kávu, což si vysvetlujeme rostoucími životními náklady. Navíc našinci nejsou takoví gurmáni jako treba Italové a je jim celkem jedno, jak kvalitní kávu pijí," ríká vedoucí vnejších vztahu Douwe Egberts Vladimír Procházka. O nejvetší podíl na ceském trhu tradicne souteží v poslední dobe spolecnost Tschibo s firmou Kraft Jacobs Suchard, mírne v pozadí se z nejvetších producentu drží Douwe Egberts. Prumerná spotreba kávy na osobu je ovšem v zemi ve srovnání s evropským prumerem pomerne nízká. Zatímco podle londýnské agentury Euromonitor mají napríklad Švýcari rocní spotrebu na osobu 8,72 kilogramu, Rakušané 6,22 a Nemci 5,42 kilogramu, v tuzemsku je to pouze 2,79 kg na hlavu. Spotreba tohoto nápoje navíc v zemi sice mírne, ale soustavne klesá. "Pokles tuzemského trhu je zpusoben predevším snižující se spotrebou pražené kávy," vysvetluje Marcela Obrová z Amer Nielsen Research. "Roste naopak spotreba specialit, jako je napríklad capuccino, relativne stabilní postavení zaujímá káva instantní," dodává Obrová. V celé východní Evrope je pritom tendence opacná. Jak uvádí Euromonitor, spotreba pražené kávy v tomto regionu za posledních pet let vzrostla o 32,8 procenta.
Další články v kategorii
- Dotazník ohledně účasti na národní výstavě Brno 2025 (14.03.2025)
- Už týden platí zákaz pálení biomasy, jak je to se špekáčky a grilováním? (14.03.2025)
- Obnovit les za dva nebo pět let? Poslanci mění pravidla, ekologové jsou proti (14.03.2025)
- Trump hrozí EU clem 200 procent na víno, pokud nezruší clo na whisky (14.03.2025)
- Jihočeská rybářství začalo s jarními výlovy asi 55 ploch, ryby jsou kvalitní (14.03.2025)
- Rozšíření rituálních porážek kritizují muslimové i Dagmar Havlová, ministr ho hájí (14.03.2025)
- Karamel s chilli nebo pampeliškou. Manželé z jihu Čech rozjeli sladké podnikání (14.03.2025)
- Jednodušší cesta k národním dotacím. Ministerstvo zemědělství už většinu z nich vyplácí formou sazeb (14.03.2025)
- Ceny za významné počiny v ochraně přírody už poosmé. Putují na Vysočinu a do Moravského krasu (14.03.2025)
- Tiskárna proti impotenci: 3D tištěná topořivá tkáň zachraňuje množení králíků (14.03.2025)