Informační pult ÚZPI se rozjíždí

Informacní pult ÚZPI se rozjíždí

Témer 300 dotazu na téma zemedelství zodpovedeli za poslední dva mesíce odborníci prostrednictvím takzvaného informacního pultu, který byl jako služba verejnosti zprovoznen v rámci Ústavu zemedelských a potravinárských informací (ÚZPI) 19. kvetna letošního roku. "Pocet dotazu neustále roste a v soucasné dobe již zaznamenáváme približne dvanáct požadavku denne," komentoval dynamiku informacního pultu vedoucí sekce podpory výzkumu a poradenství ÚZPI Martin Mistr.

Podle jeho údaju odpovídá na otázky zemedelcu celkem 30 pracovníku ÚZPI a další odborníci ve výzkumných ústavech. Dotazy pritom v soucasné dobe prijímají pracovníci Ústrední zemedelské a lesnické knihovny, kterí je bud okamžite vyrídí, nebo predají tazateli kontakt na odborníka z ÚZPI nebo z jiného pracovište, který je schopen dotaz zodpovedet. "Pro všechny existuje povinnost ozvat se zájemci nejpozdeji do trí dnu, a to i v prípade, že si zodpovezení dotazu žádá delší casový úsek," rekl Mistr. Jednoduché informace, napríklad ruzné statistické údaje, se mohou zájemci dozvedet okamžite a bezplatne. Složitejší informace jsou placené a poplatky ciní rádove nekolik stovek korun. "Není to služba, která by mela zájemcum poskytnout informace napríklad pro diplomovou práci. Cílem informacního pultu je predevším poskytovat jednoduché informace nebo kontakt na další služby, které dokáží tazatele uspokojit," upozornil Mistr.

Jak vyplývá ze statistiky dotazu v rámci informacního pultu, smeruje dosud nejvíce dotazu na poskytnutí údaju prímo z oblasti zemedelství (40 procent), 24 procent tazatelu zajímají clánky v odborných casopisech a 21 procent clánky v odborné literature. Zhruba 14 procent dotazu se týká potravinárství. Nejvyšší podíl otázek týkajících se zemedelství tvorí rostlinná výroba - 11 procent, lesnictví (osm procent) a živocišná výroba (sedm procent). Pouhá dve procenta tazatelu se zajímají o legislativu a jen jedno procento o ekologii.

Pokud se tato nová služba zemedelcum a potravinárum osvedcí, pocítá ÚZPI s vyclenením jednoho nebo nekolika speciálních operátoru, kterí by se vyrizování dotazu venovali. Struktura odborníku v rámci informacního pultu by mela být postupne kompatibilní s cinností 35 poradcu výzkumných ústavu MZe a zemedelských univerzit, kterí v soucasné dobe již podle Mistra v CR pusobí.

Bezplatných služeb státních poradcu již využily desítky podniku. Poradci pomáhali pri zakládání poradenských kroužku, a v soucasné dobe zjištují v terénu strukturu informacních potreb zemedelcu. Tato zpetná vazba by se pritom mela stát protipólem vznikající databáze poradcu, takže služby ÚZPI bude konkrétnímu zájemci o rešení konkrétního problému nabídnout služby konkrétního poradce v nejbližším okolí žadatele.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info