Etiopii čekají potíže s dopravou potravin
14.04.2000 | Lidové noviny
Eritrejské přístavy zřejmě zůstanou pro Etiopii kvůli válce uzavřené.
PRAHA Úměrně se zvyšujícím se množstvím přislíbené potravinové pomoci rostou obavy, zda se ji vůbec podaří do všech ohrožených oblastí Etiopie doručit. Válka s Eritreou, lupičství na jihu země, nedostatek kamionů a rozpadající se silnice jsou jen některými nástrahami, které v Etiopii na humanitární konvoje čekají. První problémy nastanou už s vykládáním potravin z obřích zaoceánských lodí. Vnitrozemská Etiopie je závislá na eritrejských přístavech Asab a Masawa. Ty mají dostatečnou kapacitu i hloubku kotviště a navíc jsou s Etiopií spojeny relativně slušnou silnicí. Kvůli dva roky trvající pohraniční válce obou zemí však visí nad jejich využitím otazník. Eritrea chce dát přístavy k dispozici s podmínkou, že dovezené potraviny nebudou použity k nakrmení etiopské armády. Etiopie nabídku odmítá s tím, že jde o propagandistický tah, a naopak obviňuje Eritreu z rozkrádání humanitárních zásilek.
Hlavní nápor ponese Džibuti
Zbývají dva menší přístavy Džibuti (Džibutsko) a Berbera v Somálsku. Ani jeden z nich však nemůže přijmout lodě s velkým ponorem, takže potraviny se budou muset překládat na menší plavidla. Do ohrožených severních oblastí Etiopie je však z obou přístavů daleko a silnice navíc připomínají tankodrom. Na některých úsecích z Berbery se nedá urazit za hodinu víc než deset kilometrů. Co se stane, až tamní provoz vzroste o 100 kamionů denně, si nikdo netroufá odhadnout. Klíčovým bodem zřejmě bude přístav Džibuti. Jeho kapacita se nyní horečně zvyšuje ze 100 000 tun na 150 000 tun zboží za měsíc. Další dopravu mohou zajistit jen nákladní auta. Letadla jsou příliš nákladná a jejich kapacita nestačí. Nikdo ovšem neví, jestli bude mít Etiopie dost kamionů a v jakém budou stavu. Nákladní auta totiž konfiskuje etiopská armáda pro potřeby války s Eritreou. Konvoje navíc budou projíždět ne právě bezpečnými oblastmi. V jihoetiopském Ogadenu, kde zuří válka všech proti všem, proto bude nutné pečlivě volit klanovou příslušnost řidičů, aby vyhovovali místním kmenovým náčelníkům.
mir
Další články v kategorii
- Řečtí zemědělci se po vánoční pauze vrací k blokádám silnic a přechodů (28.12.2025)
- Česko chce flexibilitu v zemědělské politice. Může to být ale dvojsečné (27.12.2025)
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)

Tweet



