Budvar má v Dánsku zelenou, nesmí však používat označení Budweis

Budvar má v Dánsku zelenou, nesmí však používat označení Budweiser

České Budějovice, 8.11. 2000

Pivní trh v Dánsku se pro pivovar Budějovický Budvar neuzavřel. Rozhodl o tom kodaňský obchodní soud, který potvrdil platnost registrace ochranné známky Budějovický Budvar. Tu si nechal český pivovar v Dánsku před třemi lety zaregistrovat poté, co mu zde byly v 70. letech vymazány jeho jiné ochranné známky, neboť je v dobách státního monopolu Koospolu nepoužíval. Místo pak vyplnil americký pivovarský holding Anheuser-Busch (AB), který se nyní u soudu neúspěšně domáhal nejen výmazu ochranné známky Budějovický Budvar, ale i zákazu slov Budějovický a Budvar.

Soud ale naopak vyhověl té části žaloby americké společnosti, v níž žádala, aby bylo Budvaru při prodeji, importu, exportu, reklamě a marketingu jeho piva zakázáno používat slovo Budweiser.

Ochrannou známku Budweiser má Anheuser-Busch v Dánsku, které je spotřebou 117 litrů piva

na hlavu čtvrté na světě, zaregistrovanou od roku 1948.

„Do Dánska jsme se vrátili přesto, že jsme očekávali tuhý legislativní i obchodní odpor ze strany AB. Vzhledem k částečnému vyhovění žalobě při používání slova Budweiser se ale proti rozhodnutí soudu první instance odvoláme,“ uvedl včera ředitel Budvaru Jiří Boček. Podnik, který s AB vede v řadě zemí světa přes čtyři desítky známkoprávních soudních sporů a zhruba stejné množství pří před správními úřady, zaznamenal podobně tvrdou reakci amerického pivního kolosu například i v Irsku a ve Finsku.

Právě Dánsko, kde celková spotřeba piva dosahuje 6,5 miliónu hektolitrů ročně, je ilustrativním příkladem souboje o každou registraci a každý trh, který mezi sebou Budějovický Budvar a An

heuser-Busch vedou prakticky od počátku 20. století. Importovaná piva na silně koncentrovaném místním trhu, ovládaném hlavně pivovarem Carlsberg, totiž představují jen asi 1,4 procenta. „Tento trh je sice malý pro všechny, ale na druhou stranu žádný dobrý obchod se nemá odmítat,“ říká obchodní ředitel Budvaru Robert Chrt.

Budějovický Budvar má dnes své ochranné známky Budweiser, Budweiser Budvar, Budějovický

Budvar, Budvar nebo Bud přihlášeny v 94 zemích ve 349 podobách. Zástupci AB vesměs tvrdí,

že klíčová známka Budweiser je fantazijní a oni ji začali používat již v roce 1876, tedy o devatenáct let dříve, než byl jejich český konkurent založen. Budvar naopak oponuje, že Budweiser pochází z Českých Budějovic (německy Budweis), kde se pivo vaří od 13. století, a že se jedná o označení místa produkce. Odtud se do Ameriky dostalo poté, co se budějovické pivo začalo koncem 19. století napodobovat v zemích Nového světa. Vleklé a dlouhodobé spory přitom nepomohly urovnat ani dohody z let 1911 a 1939 o rozdělení obchodních teritorií.

(zdz)

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info