Ekologická varianta D8 by prý oddálila její otevření až o pět let

Varianta přechodu dálnice D8 přes České středohoří jediným tunelem Kubačka, kterou prosazují ekologové, by stavbu prodražila o čtvrtinu a oddálila její dokončení minimálně o čtyři až pět let. Novinářům to řekl Petr Laušman, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby. Ekologové argumentují tím, že současná trasa stavby, která má spojit Prahu s Drážďanami, nebyla projednána v souladu se zákonem a soudní řízení mohou stavbu oddálit na stejnou dobu i při již schválené variantě.

O možné změně územního plánu z nyní schválené varianty dvou tunelů na jeden bude příští středu jednat zastupitelstvo Ústeckého kraje. Může buď potvrdit současnou delší trasu se dvěma tunely a přemostěním, která má stát 7,5 miliardy korun, nebo se přiklonit k variantě ekologů, která vede jedním tunelem a podle ŘSD by byla o dvě miliardy dražší.

Ekologickými přínosy varianty v jednom tunelu by podle ŘSD byl jen nižší hluk a menší vliv na krajinný ráz. Zásahem do krajiny by však byly výdechy z tunelu, které odvádějí zplodiny. Za lichý označil Laušman argument ekologů, že by dálnice na povrchu ohrožovala zvířata, která by nemohla volně migrovat. Investor totiž do projektu zapracoval řadu opatření, jako jsou podchody a přechody pro zvířata. Dalším argumentem ekologů je fakt, že při kratší tunelové variantě bude jízda autem o 640 metrů kratší a bez velkých převýšení. Sníží se tak spotřeba paliva, a tedy i emise. Při delším tunelu je však na druhou stranu nutné počítat s náklady na jeho provoz s osvětlením a odvětráním.

Podle ekologů je podstatné, že stavbou s jedním tunelem bude pro budoucí generace ochráněna hodnotná část krajiny, která byla zařazena do evropské ekologické sítě Natura. Výzvu ekologů pro dlouhý tunel podpořilo na internetových stránkách zhruba 3600 lidí, dalších 1500 se podepsalo na petici. Miroslav Patrik z Dětí Země řekl, že seznam signatářů předají ekologové v pondělí krajskému úřadu. K výzvě se připojili například herci Radovan Lukavský, Ladislav Mrkvička nebo David Prachař.

Pod petici starostů obcí na severu Čech Ne dalším průtahům dálnice D8, Ne výstavbě tunelu Kubačka se podepsalo přes 6000 lidí. Podpisy dnes Severočeské sdružení obcí (SESO) sbíralo na náměstí v Ústí nad Labem. "Bojím se dopravního kolapsu ve městě a také se chci rychleji a bezpečněji dostat do Prahy, kam denně dojíždím za prací," řekla jedna z podepisujících se žen. Ke stánku přišlo od rána svůj názor vyjádřit několik desítek Ústečanů. Petici podepsal také například hokejista Jiří Šlégr.

Ředitel SESO Pavel Tošovský upozorňuje na to, že elektronická petice ekologů je podle českých zákonů bezcenná. "Pouze papírové formuláře vyhovující petičnímu zákonu jsou směrodatné," řekl. Pokud ekologové svůj postoj před ústeckými zastupiteli 9. března neobhájí, jsou připraveni bránit ho žalobami. "Pokud se kvůli ekologům zprovoznění dálnice oddálí, určitě je lidé na severu Čech zavrhnou, protože o jejich životě budou rozhodovat lidé z Brna nebo Prahy," řekl ústecký hejtman Jiří Šulc.

Rychlejší dostavbu dálnice podporuje podle dnes zveřejněného průzkumu společnosti Factum Invenio zhruba 35 procent obyvatel Ústeckého kraje. Stavbě tunelu Kubačka dává přednost více než 27 občanů, asi pětina populace zůstává nerozhodnuta. Povědomí o sporech o dálnici D8 mají asi dvě třetiny obyvatel republiky. Dálnice D8 měla původně stát v roce 2006. Německá část bude v tomto termínu dokončena stejně jako všechny úseky na české straně s výjimkou právě 16,5 km dlouhé trasy mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info