Popularita privátních značek roste
12.04.2005 | Hospodářské noviny
Češi při nákupech v obchodních řetězcích stále častěji sahají po výrobcích privátních značek. Ty řetězce nabízejí pod vlastních obchodním názvem a za nižší ceny, než za jaké se prodává značkové zboží. Češi při nákupech v obchodních řetězcích stále častěji sahají po výrobcích privátních značek, které řetězce nabízejí pod vlastních obchodním názvem a za nižší ceny, než za jaké se prodává značkové zboží. Obchodníci proto rychle rozšiřují nabídku těchto výrobků, kterou již netvoří pouze potraviny a nápoje, ale v poslední době i domácí spotřebiče či sportovní potřeby. ČR však z tohoto pohledu zatím zaostává za západní Evropou, kde je podíl privátních značek mnohem vyšší.
"Obliba Tesco výrobků každým rokem stoupá. V současné době činí podíl výrobků Tesco na celkové nabídce výrobků v našich obchodech přibližně osm procent, což představuje proti minulému roku více než dvojnásobný nárůst," řekla manažerka výrobků vlastní značky Tesco Stores ČR Zuzana Hamplová. Zároveň však uvedla, že například v Británii je podíl privátních značek v obchodech Tesco kolem 40 procent.
Nárůst prodeje privátních značek hlásí také společnost Ahold, která v ČR provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. "Privátní značky jsou našimi zákazníky velmi oblíbené. Je to další a vždy lacinější alternativa pro zákazníka, který se tak může rozhodnout mezi značkovým výrobkem nebo privátním výrobkem sítě Albert či Hypernova," řekla mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Kateřina Černá.
Tesco nyní podle Hamplové nabízí pod privátní značkou zhruba 3000 druhů výrobků, přičemž 1600 produktů spadá do nejlevnější kategorie - Tesco výhodný nákup. "Tyto výroby jsou určeny pro cenově citlivé zákazníky, kteří hledají co nejdostupnější výrobek. U výrobků je zaručena zdravotní nezávadnost a probíhají u nich pravidelné kontroly kvality, včetně kontroly výroby přímo u dodavatele," uvedla Hamplová.
Druhá řada 1300 privátních výrobků Tesco je o přibližně deset procent levnější než značkové zboží. "Kvalita je srovnatelná se značkovými výrobky, které nabízejí renomovaní výrobci," řekla Hamplová. V nejlevnější kategorii Tesco výhodný nákup lidé podle Hamplové nakupují zejména mléko, pomeranče a plenkové kalhotky. Druhé řadě privátních výrobků kralují čerstvé potraviny. "Snažíme se ale, aby Tesco výrobky byly zastoupeny v každé oblasti našeho sortimentu, ať už se jedná o potraviny, drogerii, bílé elektrospotřebiče nebo sport. Nyní se chystáme představit například kolečkové brusle značky Tesco výhodný nákup," uvedla Hamplová.
Privátní výrobky Albert a Hypernova jsou podle Černé o zhruba 15 až 20 procent levnější než značkové produkty, které vyrábí například společnosti Heinz, Toma či Hamé. Obchodní řetězec navíc nabízí nejlevnější řadu zboží Euro Shoper. "Výrobky jsme nyní unifikovali pro všechny tři země v rámci Ahold Central Europe, což nám díky velkému objemu umožňuje produkovat výrobky za nižší ceny," uvedla Černá. Výslednou cenu privátních výrobků podle Černé snižují i trojjazyčné obaly a nižší marketingové náklady.
Prodej privátních značek se podle odborníků bude v tuzemsku nadále zvyšovat. "V této oblasti ještě zdaleka nedosahujeme úrovně západní Evropy, na kterou ČR ztrácí pět až šest let. V některých západoevropských zemích mají privátní značky až šedesátiprocentní podíl na trhu," prohlásil Jaroslav Samek ze společnosti ACNielsen.
Obchodníci privátním značkám přikládají velký význam. Například společnost Tesco tento týden otevřela v pražském obchodě Studio chuti, ve kterém lidé mohou ochutnat a ohodnotit nabízené potraviny a nápoje. "Testování budeme zaměřovat především na výrobky značky Tesco, ale vynechány nezůstanou ani ostatní výrobky z naší nabídky. Na základě informací zjištěných z hodnotících dotazníků budou nabízené výrobky upravovány tak, aby co nejvíce korespondovaly s požadavky zákazníků," řekl Petr Baudyš ze společnosti Tesco.
Někteří výrobci se podle odborníků staví k privátním značkám rezervovaně a zdaleka ne všichni kvůli obavám ze ztráty vlastní značky chtějí vyrábět pod jménem řetězců. Pro mnoho českých firem je však výroba pod privátní značkou obchodního řetězce významnou příležitostí, jak zvýšit svůj export.
Další články v kategorii
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)
- Věčné chemikálie ve vodě škodí dětskému zdraví i peněženkám (12.12.2025)

Tweet



