Tesco má rekord a v Česku dál expanduje

Vsadit na expanzi se evropským obchodním řetězcům vyplatilo. Jejich tržby rychle rostou, firmy proto plánují další rozšíření svých aktivit. Vedou střední Evropa a Asie. Příkladem je britský řetězec Tesco, který včera zveřejnil překvapivě dobré celoroční hospodářské výsledky. Poprvé jeho hrubý zisk překonal hranici dvou miliard liber, uvedla agentura Reuters. Významně k tomu přispěly právě rychle rostoucí trhy ve střední Evropě a v Asii. Rozšiřovat svou síť prodejen chce Tesco i nadále. Letos otevře na dvě stovky nových ochodů, z toho čtrnáct v Polsku, třináct v Maďarsku a osm v Česku. S novými přírůstky se do konce roku zvýší počet českých prodejen Tesco na třiatřicet.

Spolu s obchody přibude i zaměstnanců. "V průběhu dvanácti měsíců vytvoříme tisíc nových pracovních míst," říká mluvčí řetězce Jana Matoušková.Tesco o svou pozici na českém trhu bojuje zejména nízkými cenami. Jen loni do jejich snížení investovalo 2,5 miliardy korun.

Konkurence nespí

Víc obchodů chce i konkurence. "Řetězec významně investoval do prodejních cen zboží, což pozitivně ovlivnilo nárůst podílu na trhu," říká mluvčí Carrefour Jana Havlíčková. Podle ní díky tomu firma dosáhla vynikajících výsledků co se týče obratu na jeden metr čtvereční prodejní plochy.O francouzském maloobchodním řetězci se přitom ještě nedávno spekulovalo, že chce Česko opustit. "Naší strategií na českém trhu je dostat se mezi tři přední prodejce. V současné době rozhodně z Česka odejít nechceme," uvedla pro HN mluvčí Carrefouru Frédéric Paillet.Česko tak nebude podle něj dalším trhem, odkud se Carrefour stáhne. Nedávno opustil Japonsko a Mexiko.

Dobré zkušenosti se středoevropským regionem má také rakouský řetězec Spar, který provozuje supermarkety Spar, InterSpar a EuroSpar. V Maďarsku, Česku a ve Slovinsku utržil v loňském roce bezmála 1,5 miliardy eur, čímž si v regionu polepšil o 24 procent. V samotném Česku, kde provozuje sedmnáct obchodů InterSpar, vloni vykázal tržby 300 miliónů eur. "Vloni jsme v Česku otevřeli tři nové pobočky, další expanzi plánujeme, ale konkrétní informace zatím nesdělujeme," uvedla pro HN Nicole Berkmannová z vídeňské centrály společnosti Spar pro střední Evropu.

Expanzívní záměry má také německé Metro, které v Česku provozuje prodejny Makro. Do tří let chce zdvojnásobit své tržby v Rusku. Vloni v tamních 15 prodejnách utržilo asi miliardu eur. "Rusko je pro nás dlouhodobou investicí. Otevřeme tam více hypermarketů a rozšíříme nabídku," uvedl pro agenturu Bloomberg šéf řetězce Hans-Joachim Körber.Ani v Česku nechce zůstat pozadu. Letos v zemi otevře další pobočku, tentokrát v Liberci. Vloni nový obchod přibyl ve Zlíně.Makro si expanzí udržuje první pozici na místním trhu. "Loni jsme dosáhli obratu 38,2 miliardy korun. Zisk zatím nezveřejňujeme, protože ještě není potvrzený auditem," říká mluvčí Markéta Světlíková.

Obchody budou menší

Zlínská i liberecká pobočka jsou takzvané junior markety, tedy na poměry společnosti malé obchody. Makro tak sleduje trend všech ostatních řetězců, které postupně opouštějí koncepty obřích hypermarketů. Carrefour tak v zahraničí otevírá také obchody velikosti větších samoobsluh.Řetězce také stále víc sázejí na vlastní výrobky. Ty se prodávají asi o třicet procent levněji než značková konkurence. Tesco jich letos nabízí tři tisíce, což je o padesát procent více než loni.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info