Souhrn událostí předchozího dne – 2. 5. 2005
03.05.2005 | Agris
Zemědělcům zřejmě zůstane do žní na sýpkách 400.000 tun obilí
Domácím pěstitelům obilí pravděpodobně zůstane v zásobách do dalších žní asi 400.000 tun obilí. Počátkem dubna bylo ve skladech asi 1,9 milionu tun z rekordní loňské sklizně, ale ani intervenční nákupy, vývoz nebo zkrmování tak vysoký přebytek nesrazí. "Stát začal obilí vykupovat pozdě," řekl dnes novinářům tajemník Agrární komory Jan Záhorka. Problém je podle něj i koncentrace zásob pouze do některých okresů, zejména s rozvinutým obilnářstvím. Nad 10.000 tun zásob tak mají například v okolí Prahy, na Svitavsku, Brněnsku, ale i Vyškovsku, Zlínsku nebo Kroměřížsku. "V některých skladech obilí navíc nevyhovuje požadavkům intervenčního nákupu," uvedl Záhorka.
EU musí změnit režim vývozu cukru
Na nelegálně vysoké vývozní subvence při vývozu cukru z EU si u WTO stěžovala Brazílie, Austrálie a Thajsko. V srpnu 2004 již arbitři rozhodli v neprospěch Evropské unie. Ta se odvolala k Apelačnímu výboru WTO, na původním rozhodnutí už nic změněno nebylo. Evropská unie se podle mluvčího zemědělského komisariátu Michaela Manna rozhodnutí WTO podřídí. Znamená to, že subvence budou producentům seškrtány ještě více než Evropská komise plánovala. Již loni plánovala Evropská komise výrazně zreformovat cukerný režim v EU a snížit garantované výkupní ceny cukru. Již tehdy návrh narazil na silný odpor producentů a členských zemí EU, které se bály likvidace svého cukrovarnického průmyslu.
Prezident nepodepsal ani nevetoval zákon o obnovitelných zdrojích
Ve vysvětlení podrobil Klaus zákon tvrdé kritice, proč ho nevetoval, však neuvádí. Předpisu vyčítá, že se tváří jako zavedení evropské směrnice do českého právního řádu, ale přitom je daleko přísnější. Výčet obnovitelných zdrojů je podle něj "poplatný militantní ekologické propagandě" a nepochopitelně se vyhýbá jaderné energii.
Program Marketing provází velký zájem
Předpokladem podnikatelského úspěchu je kvalitní výrobek nabízený za konkurenceschopnou cenu. Za takovým produktem by však měla stát i dobrá prodejní podpora. Tou se zabývá progam OPPP Marketing. Právě na tu se zaměřil program Marketing Operačního programu průmysl a podnikání (OPPP). Program má přispět k rozvoji aktivit malých a středních podnikatelů na zahraničních trzích a zvýšit exportní příležitosti.
Úplné texty zpráv a další události včerejšího dne naleznete v rubrice Úplné zpravodajství.

Tweet



