Nejlevněji nakoupí v Pardubicích

Nejdražší potraviny jsou v Čechách, Morava je levnější. Nezáleží přitom na průměrné mzdě v regionu ani na nezaměstnanosti. Například v Plzeňském kraji je bez práce šest procent lidí a průměrná mzda ve výši 16 800 korun je o šest tisíc nižší než v Praze. Přesto tam nákup vyjde dráž. V součtu vyjde nákup základních potravin nejlevněji na východě země: na Pardubicku, na celé Moravě a na Ústecku. Směrem na západ k Německu nákupy zdražují. Vyplývá to z průměrných cen 26 druhů potravin a nápojů, které sleduje Český statistický úřad v několika obchodech 40 okresů a které nyní souhrnně představilo ministerstvo práce a sociálních věcí.

Vajíčka a sýr mají nejnižší ceny na jižní Moravě, papriky na Vysočině, maso na severní Moravě, mléko na Karlovarsku, máslo a jablka na Pardubicku a pivo v jižních Čechách. Vysvětlení rozdílů jsou různá. O dvacet korun levnější papriky na Vysočině mohou být dány blízkostí ke Slovensku, odkud se dovážejí. Pivo o dvě koruny levnější než v ostatních krajích se může v jižních Čechách vysvětlit počtem pivovarů v regionu.

Klíčem k cenám je počet obchodů v regionu

Ale jak přišli k levné minerálce po sedmi korunách na Ústecku, k rýži za 18 korun na Olomoucku a pomerančům za 23 korun kilo na severu Moravy? Klíčem k těmto cenám je počet obchodů v regionu. Čím větší konkurence, tím nižší ceny. Podle Zdeňka Skály ze společnosti Incoma, která měří hustotu obchodů po republice, jsou některé regiony obchody zaplaveny více a jiné méně. "Největší koncentrace hypermarketů je na Královéhradecku, Ústecku, Ostravsku a jižně u Brna," říká. Při součtu supermarketů a hypermarketů vede Moravskoslezský kraj se 280 metry čtverečními prodejní plochy na tisíc obyvatel a hned za ním je Hradec Králové. Hypermarkety přitom rostou jako houby po dešti. V roce 2003 jich bylo 92, vloni jich přibylo 11 a letos se otevírá zhruba dvacítka velkoplošných obchodů. S nimi tlačí na cenu diskonty. V Česku už jsou stovky prodejen Penny Market, Plus Diskont, Lidl nebo Kaufland a čeká se příchod dalších.

Česko je tak v celé Evropě zemí s největší konkurencí obchodníků, kde zuří cenový boj a válka o podíl na trhu a kde se zákazníci nejvíce orientují právě podle cen. I proto se řada řetězců rozhodla začlenit do nabídky i diskontní zboží.

Společnosti připouštějí, že v různých regionech mění ceny podle konkurence, i když ceny v letáku jsou celostátní. "Ceny výrobků pravidelně monitorujeme a upravujeme, aby byly nižší nebo alespoň srovnatelné s konkurencí. Navíc nabízíme padesát výrobků denní spotřeby za nejnižší ceny ve městě a garantujeme nejnižší cenu v okruhu 10 kilometrů," uvedla Jana Matoušková z obchodního řetězce Tesco.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info