Indikátor zralosti baleného ovoce
13.05.2005 | ÚZPI
Novozélandská společnost Ripesense Ltd vyvinula ve spolupráci s několika americkými balírenskými společnostmi obal na čerstvé hrušky s „aktivním“ indikačním štítkem/etiketou, který určuje stupeň zralosti ovoce. Toto balení je určeno pro usnadnění výběru baleného ovoce v supermarketech, kde spotřebitel dosud zjišťoval zralost ovoce podle jeho tvrdosti, resp. měkkosti pohmatem, event. čichem. Tento způsob výběru by se měl nyní změnit používáním “aktivního“ indikačního štítku.
Zrání ovoce je totiž provázeno uvolňováním plynů, které spolu s aromatem reagují s chemickými látkami přítomnými na štítku. Řada bodů umístěných na štítku tak mění během dozrávání barvu od žluté (tvrdé, „křupavé“ ovoce) přes oranžovou (pevnější, dozrávající ovoce) až po červenou (šťavnaté, měkčí, zralé ovoce) a indikuje stupeň jeho zralosti. Společnost Ripesense se domnívá, že toto balení sníží množství neprodejných výrobků v supermarketech, protože se odstraní osahávání a přehrabávání, kterým způsobují spotřebitelé namačkání a znehodnocování ovoce. Společnost plánuje používání balení s indikačními štítky i pro další druhy ovoce, zejména kiwi, melouny, mango, avokádo a peckoviny.
Food Technology, 59, 2005, č. 3, s. 16

Tweet



