Pivovary se modlí za teplé léto. Prodají více sudů
16.05.2005 | Mladá fronta Dnes
S tím, jak konečně pomalu přicházejí teplejší jarní dny, doufají pivovarníci, že slunce vyzve pijáky: Pojďte na pivo! České pivovary věří, že se už nebude opakovat loňský rok, kdy chladné počasí a déšť na konci jara a začátku léta znatelně omezily apetit pivařů. Na trh navíc brzy vtrhnou nové produkty a odbyt svého zlatavého moku si pojistí také během letních hudebních a kulturních akcí, kterým jsou jednotlivé pivovary partnery. Loni na konci května, v červnu a červenci byly denní teploty pod dlouhodobým průměrem. Hostinští odháněli pověstné „černé kocoury spící na pípě“, venkovní stánky a zahrádky restaurací zely prázdnotou. Lidé dávali přednost svetrům a teplým nápojům.
Teprve až mimořádně teplý srpen pomohl provozovatelům hospod a pivovarníkům částečně dohnat ztráty. Přesto někteří výrobci hlásili nižší odbyt. Například českobudějovický Budvar v roce 2004 prodal 1,1 milionu hektolitrů, čímž si pohoršil oproti předešlému období skoro o pět procent. Nyní jsou však všichni optimisty. „Letos očekáváme výsledky lepší a letošní prognózy na počasí toto zlepšení zatím slibují,“ řekl vedoucí marketingu náchodského pivovaru František Meduna.
„Počasí je nevypočitatelné. Nejhorší na tom je skutečnost, že v televizi ve zprávách řeknou, jak bude hezky, a druhý den je všechno jinak,“ poznamenal ironicky číšník z jedné pardubické restaurace, která provozuje letní zahrádku. Částečně mu dává za pravdu i marketingový manažer a mluvčí pivovaru Krušovice Vlastimil Bradáč. „Těžko dělat prognózy na léto. Samozřejmě že se prodává více, někdy až o padesát procent. V každém případě si jako pivovarníci přejeme teplé léto,“ uvedl Bradáč. Pivovary si totiž musí pivo uvařit s předstihem.
Hřejivé slunce je hlavní podmínkou pro slušný odbyt. Výpadky způsobené chladným počasím nebo deštěm nenahradí ani prodej lahvového piva. „Samozřejmě počasí má velmi výrazný vliv na spotřebu piva a minulý rok i náš výstav výrazně negativně ovlivnilo,“ říká Meduna.Pivovary však jen nevyhlížejí teplé počasí, ale chtějí zákazníky nalákat i přes nové produkty. „V průběhu června tohoto roku uvedeme na celostátní trh novou dvanáctku Zlatopramen, což je výjimečný prémiový ležák se silným řízem a plností,“ uvedl Michal Polák ze společnosti Drinks Union, která zastřešuje pivovary Louny, Kutná Hora nebo Velké Březno. Královský pivovar v Krušovicích si v letošním roce připomene 425. výročí založení pivovaru a pro tuto příležitost uvařili místní sládci jubilejní ležák, který veřejnost ochutná na Dni otevřených dveří v polovině června.
Čas léta je časem pivních slavností a jiných kulturních událostí, které jsou vítanou možností pro prezentaci jednotlivých pivních domů. „Náš pivovar se podílí na mnoha akcích v České republice. Největší akcí je pořádání Pivních slavností v Humpolci v polovině srpna,“ uvedl Zdeněk Mikulášek z Rodinného pivovaru Bernard.
Příznivci rockové hudby v létě určitě narazí na značku Staropramen. „Pivovary Staropramen se letos staly hlavním partnerem festivalu Rock for People. Bude tak spojen se všemi hudebními akcemi organizovanými pod tímto názvem,“ uvedla Michaela Trýznová z pivovaru sídlícího na pražském Smíchově. Bez přímé či nepřímé účasti pivovaru Primátor se neobejde žádná významnější akce ani na Náchodsku. Podle Františka Meduny je to způsob, „jak si budovat regionální věrnost, a jediná možnost, jak bojovat s velkými pivovary, respektive s jejich masivní reklamou“.Češi patří mezi největší pijáky piva na světě. Každý občan včetně nemluvňat vypije ročně v průměru 160 litrů zlatavého moku.
Podle socioložky Jiřiny Šiklové má pivo významný společenský kontext. „Pivo se dá pít ,dlouho‘, člověk se jím neopije. Může povídat; je to pro něj relaxace, vystoupení z práce, uvolnění. Je to i způsob kontaktu s dalšími lidmi,“ uvádí Šiklová. Podle ní jsou lidé z malých měst a vesnic, kteří se v místní hospodě nenapijí piva, nepřímo vyloučeni z komunikace s ostatními.Podle průběžných výsledků za počáteční období tohoto roku mají pivovary důvod k optimismu. Prodeje jim zatím rostou a slibně se vyvíjí i vývoz do zahraničí. Teď aby se ještě vydařilo to léto.
Další články v kategorii
- Souhrn událostí uplynulých dní 12.12.2025 - 14.12.2025 (15.12.2025)
- Jak poznat zkažené vejce? Nenechte se zmást červenou skvrnou (14.12.2025)
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)

Tweet



