Češi pijí točené, Evropané mají radši lahvové
23.05.2005 | Lidové noviny
Prezident Evropské pivovarské konvence (EBC) a Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý upozornil na zajímavý fakt. Češi a Evropané mají jiný vkus v pití piva. V restauracích, hospodách a barech vypijí Češi zhruba 53 procent prodaného piva, zbylých 47 procent si kupují v lahvích či plechovkách. Ve zbytku Evropy si lidé domů kupují 70 procent prodaného piva. Podle mluvčího Plzeňského Prazdroje Alexeje Bechtina je důvodem měnící se situace na českém "pivním" trhu. Lidé stále raději chodí pít ven, přibývá restaurací a pivo si klidně dají i příslušnice něžného pohlaví. "Ženy už se přestávají stydět dát si na veřejnosti půllitr piva," uvedl Veselý.
Zatím se ale nedá říci, že by Češky pily pivo více než dříve. Jiná situace je v Německu, kde ženy dokázaly muže v pití piva předastihnout.
Spotřeba piva v západní Evropě v posledních letech kvůli změně životního stylu mírně klesá. Platí to i pro tak tradiční "pivní" zemi, jakou je Německo. Naopak ve východní Evropě spotřeba mírně roste. Tahounem je zejména Rusko a Polsko. Průměrná spotřeba v zemích EU byla loni 80 litrů piva na hlavu a rok. Oproti Česku je to polovina.
Přes významný český "příspěvek" světová spotřeba piva nepatrně klesá. Vinou silné protialkoholní kampaně zažívají vyšší propad Spojené státy. Nejrychleji z celého světa roste pivní trh v Číně, kde se za pět let zvýšila spotřeba o třetinu. Vzestup hlásí také Jižní Amerika.
Další články v kategorii
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)
- Ve Vodňanech vyrostl pavilon pro aquaponii a chov ryb v uzavřeném cyklu (15.12.2025)

Tweet



