Supermarkety kvetou, obchůdky živoří

Češi v posledních letech dávají při nákupech přednost moderním typům obchodů, jako jsou super a hypermarkety. Velké oblibě se také těší menší obchody umístěné ve velkých nákupních centrech. Naopak původní samoobsluhy, z nichž první byla otevřena v Česku před 50 lety, jsou již delší dobu mimo hlavní zorné pole českých spotřebitelů. Podle průzkumu ACNielsen utratí v Česku ve velkých obchodech největší částky již 70 procent lidí.

Maďarsku je to 56 procent a v Polsku jen 35 procent. "Tradiční obchody nyní preferuje již jen 19 procent Čechů," uvedla Dana Slámová z ACNielsen. Koncem roku 2004 bylo v Česku 162 velkých obchodů, na Slovensku 75 a v Maďarsku 77. V Česku je nejvyšší hustota hypermarketů ve střední Evropě.

"Na milion obyvatel je zde 16 hypermarketů, zatímco v Maďarsku jich je osm a v Polsku pět," uvedla Slámová. Dále je v Česku více než 200 supermarketů a přes 300 diskontních prodejen. Tržby 50 největších prodejen se v Česku loni zvýšily o 24 miliard korun více než před rokem a dosáhly 321 miliard korun. "Každý obyvatel v nich utratil tedy 2500 korun," spočítala Slámová.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info