Pod koly aut hyne stále víc zvěře
17.06.2005 | Denik.cz
Auto je nebezpečnější zbraň než flinta. Srnky, zajíci i lišky by o tom mohli vyprávět. Kdyby tedy přežili. Jenže podle posledních statistik pod koly aut zahyne v některých oblastech každé druhé divoké zvíře. Doplácejí na to, že se lidská a zvířecí teritoria mohutnou výstavbou posledních let začínají stále víc prolínat. Pro lidi je střet se zvířetem někdy nebezpečný, pro zvíře však téměř vždy smrtelný. Ti nejbezohlednější řidiči si navíc našli novou zvrhlou zábavu.
Zvířatům lidé zabírají stále více ploch. Staví satelitní městečka, budují k nim nové silnice, a také si kupují další a další auta. To všechno v nejzabydlenějších oblastech, jako je například okolí Prahy, připraví o život ročně až šedesát procent lesní zvěře. "Zvěř ztratí postavením silnice přirozenou migrační trasu. Něco, na co dřív byla navyklá," říká Šilha.
Do divočáka jako do zdi
Zvířata při takových nečekaných srážkách většinou nemají žádnou šanci přežít, ale v ohrožení jsou samozřejmě i lidé. Majitelé autoservisů připodobňují srážku auta s divokým prasetem k nárazu do betonové zdi. Výstražné značky na mnoha místech dálnic "pozor zvěř" jsou absurdní stejně jako představa, že se srnka rozhlédne vpravo a vlevo, než přeběhne. Ochranu zvířat i lidí by přitom dobře splnily ploty, zvláště kolem dálnic a rychlostních silnic. "Ministerstvo dopravy nepočítá v letošním roce s dalším oplocováním dálnic. Ani u Ředitelství silnic a dálnic nejsou žádné požadavky na stavbu pevných plotů," tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. A tak je v současnosti oplocena asi čtvrtina zšesti set kilometrů českých dálnic. Jen při cestě po dálnici D1 z Prah y do Brna pak naši redaktoři napočítali osm přejetých zajíců.
Teplý asfalt láká
Oplotit i silnice nižších tříd, to už je opravdu sience fiction. Přitom právě sem se chodí například zajíci vyhřívat k horkému asfaltu a pochutnat si v příkopu na trávě nebo jabloňových větvích. "Dá se tomu částečně zabránit krmením dál od silnic, ale například ve středních Čechách je tolik silnic, že to zrealizovat nejde," dodává Šilha. Oplocování některých rizikových úseků by uvítali i ekologové. Domnívají se však, že za tak vysoké počty mrtvých zvířat na silnicích mohou i myslivci. "Uměle udržují vysoké stavy zvěře k odstřelu. Té je potom tolik, že se les sám ochránit nedokáže," říká Jaromír Bláha zhnutí Duha.
Les jako rodeo
Nejhorší však je, že zvířata pod koly aut hynou i ve svém výsostném teritoriu. Lesy a pole v blízkosti satelitních městeček se totiž v posledních letech doslova proměnily v rodea terénních aut a motorek. "Terénní vozy nebo motorky, to je v lesích běžný každodenní obrázek. A když už ne čtyřkolky, tak pubescenti ve vracích, kteří zkouší, co všechno mohou z auta vymáčknout," tvrdí myslivec Petr Růžička zR oztok u Prahy. Jeho zkušenosti potvrzuje i zemědělec Jakub Zatloukal ze západočeského pohraničí.
"Pole jsou pro majitele terénních aut ideální. Někdy to připomíná off- roadové závody nebo motokros." Jen za poslední rok podle Růžičky zahynulo přímo v lesích kolem Roztok u Prahy pod koly "teréňáků" 25 srn. "To číslo si pak můžete vynásobit minimálně dvěma, protože jde jen o nalezená těla, další zahynou po srážce třeba dál v houští, kam se kolikrát ani nedostaneme," myslí si Růžička. Zákroky proti pirátům za volantem jsou ale prý neúspěšné. Závory či jiné zábrany nebývají pro řidiče nepřekonatelnou překážkou, nedaří se ani spolupráce s policií. Na místo podle myslivců dorazí buď pozdě, anebo vůbec.
NEHODY: VEDOU SRNKY
16. června 2005 - Střetu se srnkou nedokázal zabránit řidič osobního vozu Audi A6 na rovném úseku silnice mezi Pihelem a Českou Lípou. Oprava vozu vyjde na 51 tisíc korun, srnka zahynula.
1. června 2005 - Ve snaze vyhnout se srně, která skočila na silnici, havaroval u rybníka Vilímek v Krasoňově na Pelhřimovsku devětadvacetiletý řidič. Lekl se, strhl řízení své octavie vpravo a narazil do stromu.
18. května 2005 - Řidič auta, kterému na Hlavní ulici přímo ve Frýdku- Místku vběhla v půl jedenácté večer do cesty srna, už nestačil uhnout. Po nárazu do zvířete začal z auta téct olej, který museli zlikvidovat hasiči.
16. května 2005 - Noc srážek se zvířaty zažili řidiči na Písecku. Zbrklý zajíc, který nejprve kličkoval před felicií, skočil u Čimelic přímo pod kola vozu. Nehodu nepřežil na rozdíl od srny, která vběhla do cesty řidičce u Kluk. Zvíře nejprve skončilo v příkopu, poté se ale zvedlo a uteklo.
8. května 2005 - Opravu za třicet tisíc na vozu Opel Zafira "zařídila" německému motoristovi srna, která mu vběhla do cesty při jízdě z České Kubice. Po nehodě odběhla.
8. května 2005 - Dvaačtyřicetiletá řidička se lekla srny ve stoupání od Víru k Rovečnému na Žďársku, přidala plyn a strhla řízení vpravo. Její auto sjelo ze silnice a narazilo do stromu. Řidička vyvázla naštěstí jen s lehkým zraněním, ale škoda na autě dělala sto padesát tisíc korun. Srně se nic nestalo.
20. dubna 2005 - Přímo v hlavním městě v ulici Josefa Houdka vběhlo řidiči pod kola divoké prase. Odneslo to zvíře i auto zmačkanými plechy.
9. dubna 2005 - S těžkým zraněním hlavy skončil šestačtyřicetiletý cyklista, kterému po osmé hodině večer v kopci od Šanova na Zlínsku vběhla do dráhy srna.
12. února 2005 - Mezi stanicemi Vranovice a Šakvice na Břeclavsku se na kolejích znenadání objevil divočák a mezinárodní rychlík EuroCity z Berlína do Budapešti už nestihl zastavit. Při nárazu ve stošedesátikilometrové rychlosti se lokomotivě urazil vzduchojem a zůstala nepojízdná.
Kolik je zvěře
Jelenů 23 100
Daňků 17 700
Muflonů 15 500
Srnců 272 900
Divočáků 44 700
Zajíců 329 000
Koroptví 52 900
Bažantů 260 500
Oplocené dálniční úseky
D1 (Praha - Brno - Lipník nad Bečvou): 19 z 230 km
D2 (Brno - Břeclav): 14 z 61 km
D3 (Praha - České Budějovice): 0 z 26 km
D5 (Praha - Plzeň - Rozvadov): 85 ze 147 km
D8 (Praha - Lovosice - Petrovice): 24 z 51 km
D11 (Praha - Hradec Kr. - Trutnov): 6 ze 42 km
Proč silnice přitahují zvěř
· přerušuje jejich přirozenou migrační dráhu
· je teplejší, chodí se tam vyhřívat a sušit
· je slaná
· příkopy bývají zdrojem potravy
· zajíci chodí k jabloním u cest okusovat spadané kusy větví
· dravci tu čekají na snadnou kořist - přejetá malá zvířata
Co dělat po srážce
Řidič nesmí zvíře naložit a odvézt, protože zvěř má plombu a hrozilo by mu tak obvinění z pytláctví. Srážku se zvířetem je povinen ohlásit správci dané honitby nebo policii.
Další články v kategorii
- Česko bude dál svírat inverze s teplotami do 5 stupňů (15.12.2025)
- Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)
- Ve Vodňanech vyrostl pavilon pro aquaponii a chov ryb v uzavřeném cyklu (15.12.2025)

Tweet



