Summit EU: Rozhovory o finančním rozpočtu zkrachovaly pro neústupnost premiéra Blaira v otázce SZP

V číslech, která vyjadřují výdaje na SZP v budoucích sedmi letech je pro francii kontroverzní otázkou jeho navrhovaná výše EUR 295,1 mld., určená pro EU-27. Francie podle svého propočtu není ochotna zvýšit tento rozpočet o dalších 7. mld. EUR, které jsou alokovány na rozšíření EU o BR a Rumunsko. Nejedna delegace n jednání vyjádřila názor, že jednoroční odložení členství těchto zemí by ušetřil pro EU-25 asi 1,6 mld. EUR z celkového rozpočtu. Jsou zde také neověřené zprávy, že Velká Británie navrhovala výrazné omezení ve výši 25% v oblasti spolufinancování přímých plateb.

Co se týče zdrojů určených pro rozvoj venkova , vedoucí představitelé Rakouska, Finska a Irska, vznesly hlavně námitky, které se týkaly radikálního snížení zdrojů určených pro rozvoj venkova – v návrhu předsednictva EU se uvažovalo o 30% snížení těchto zdrojů v roce 2006. De facto, jeden finský zástupce uvedl, že toto byl hlavní důvod pro Finsko říci ne.

Konečný návrh Lucemburska, který byl také nepřijat v konečné fázi vyjednávání, navrhoval alokaci zdrojů na rozvoj venkova ve výši 45,1 mld. EUR s tím, že tato částka je v přímém vztahu s původním návrhem finančního krytí programu EAFRD. Tato suma původně pokrývala i náklady spojené s rozvojem Bulharska a Rumunska.-viz tabulka.

Tržní opatření vztažená k EU-27 a SZP včetně fondů určených na rozvoj venkova ( vmil. EUR a cenách roku 2004 )

 

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Celkem

SZP* návrh

43 500

43 673

43 354

43 034

42 714

42 506

42 293

301 074

Finální kompromis

43 120

42 797

42 429

42 114

41 753

41 547

41 345

295 105

Rozvoj venkova-EU 27

11 759

12 235

12 700

12 825

12 952

13 077

13 205

88 753

Finální **kompromis

       

74 200

*SZP: přímé platby a výdaje spojené s opatřeními na podporu trhu.

** porovnával 45,1 mld. EUR „ na garanci-záruky“ a výdajů s nimi spojenými včetně dalších 29,1mld. EUR určených na „ řízení“.

Zdroj: návrh EK a návrh předsednictva-nepřijatý členskými zeměmi.

Navrhovaná alokace použití 45,1 mld. EUR určených Evropský zemědělský orientační a garanční fond- EAGGF

 

Bel.

Dánsko

SRN

Řec.

Špan.

Fra.

Irsko

Itálie

Luc.

Hol.

%2007

0.71

0.66

9.98

1.87

6.54

10.84

4.49

8.49

0.17

0.78

%2009

0.66

0.61

9.22

1.73

6.05

10.02

4.15

7.84

0.16

0.72

%2010+

0.69

0.63

9.60

1.80

6.30

10.42

4.32

8.16

0.17

0.75

 

Rak.

Port.

Fin.

Šv.

Vel.B.

EU-15

Kypr

ČR

Est.

MR

%2007

6.03

2.85

4.14

2.12

2.20

61.87

0.34

2.43

0.68

2.70

%2009

5.57

2.64

3.82

1.96

2.03

57.18

0.31

2.25

0.62

2.50

%2010+

5.80

2.74

3.98

2.04

2.11

59.51

0.32

2.34

0.65

2.60

 

PR

Slovin.

Litva

Lot.

SR

Malta

EU-10

BR

Rum.

EU-27

%2007

12.86

1.26

2.20

1.47

1.78

0.12

25.84

2.96

9.33

100.0

%2009

11.88

1.17

2.03

1.36

1.65

0.11

23.88

4.57

14.37

100.0

%2010+

12.37

1.22

2.11

1.42

1.71

0.12

24.86

3.78

11.85

100.0

Zdroj: kompromis navržený Lucemburskem- poté stažený z programu: Pozn.: čísla platná pro Bulharsko a Rumunsko na léta 2007-2009 jsou vzata zpřístupových smluv těchto zemí; částky určené pro EU-25 by tedy v prvních tří letech poklesly, ale částky pro BR a RR by vzrostly-od roku 2010 by byly víceméně stabilní.

Ostatní diskuse kolem alokace finančních zdrojů se soustředila na britský rabat, tzv dohodu z Fontainbleau, která umožňuje „ vrácení“ částky příspěvku Velké Británie do rozpočtu EU zpět do národního rozpočtu.

Zemědělský svaz ČR

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info