Pivovary začaly nabízet pivní mixy

Cestu proti proudu připomíná počínání některých domácích pivovarů, které začaly vyrábět pivní limonády či míchané pivní nápoje. Typický český pivař nemá totiž rád změny a drží se své desítky nebo dvanáctky. Mírně klesající tuzemská spotřeba ale nedává pivovarům spát. Prostor vidí hlavně u mládeže, která často pije lihoviny mixované s nealko nápoji. "Pivní trh není izolovaný a stává se čím dál víc komplexním nápojovým trhem," vysvětluje Alexej Bechtin, mluvčí Plzeňského Prazdroje, proč lídr českého trhu přišel s "pivem-nepivem" Frisco. Do něho se ke sladu místo chmele přidávají přírodní aromata.

Podobně jako v Královském pivovaru Krušovice, vyrábějícím citronovo-pivní mix Radler, jde ale stále jen o doplňkový sortiment. Jeho podíl na celkové spotřebě je tak nízký, že ho Výzkumný ústav pivovarský a sladařský ani do statistik nezahrnuje. "Je to tak okrajové množství, že ho není třeba sledovat," uvedl jeho pracovník Petr Brynych. Odhaduje se, že ročně se v Česku vyrobí mírně nad tisíc hektolitrů pivních mixů z více než 18 miliónů hektolitrů celkového výstavu.

"Pokud se někdy mixy prosadí, je to otázka výměny generací," soudí Zdeněk Mikulášek z Rodinného pivovaru Bernard. Drtivá většina domácích pivovarů je proto nevyrábí. Podobné novinky se u nás jen velmi těžko prosazují. Před několika lety zkoušela s "mixovaným" pivem prorazit skupina Drinks Union, ale po pár měsících pivo s fernetovou a citronovou příchutí stáhla. Neprodávalo se. Trh na to nebyl připraven. "Možná jsme trochu předběhli dobu," říká prokurista firmy Josef Vejlupek. Inspiraci hledají české pivovary v Německu, kde v prvním čtvrtletí prodej piva klesl o 3,5 procenta, zatímco zájem o mixy vzrostl téměř o pět procent. "Tam táhne růst mladá generace a sportovci. Možná i k nám se mixy pomalu dostanou, ale půjde to pomalu. Je to osvěžující nápoj, ale nedá se toho vypít víc než ta jedna lahvička," říká Brynych.

Podle Petra Ungermana ze Staropramenu má české pivo skvělé produktové vlastnosti, a je proto na něm jen velmi málo co zlepšovat. "Smíchání s limonádou či jiným nealkonápojem mu nepřidá," uvedl. Nevěří proto, že by mixované pivo zvýšilo domácí spotřebu. Česko je sice s téměř 160 litry na hlavu a rok vypitého piva stále na špici světových statistik, ale sami Češi už tolik piva nevypijí. Odhaduje se, že 20 až 30 litrů z uvedených 160 zkonzumují turisté. V prvním čtvrtletí výroba pro domácí trh meziročně klesla o téměř pět procent na 3,26 miliónu hektolitrů. Nebýt úspěšného exportu, který stoupl o více než 15 procent, odvětví by se propadalo. Pololetní čísla ještě nejsou k dispozici.

Výstav piva v Česku

(v tisících hektolitrů)

1960 11 418

1970 16 276

1980 17 475

1990 19 198

2000 17 924

2003 18 548

2004 18 750

2005 19 010 až 19 050 (odhad)

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info