Evropská unie mění pokuty za znečištění moří
16.07.2005 | ÚZPI
Evropská unie přijala nové opatření, které by mělo pomoci snížit znečištění moří pocházející z lodní dopravy. Podařilo se tak konečně rozhýbat jednání se třemi dopravními velmocemi operujícími ve Středozemním moři. Řecko, Malta a Kypr doposud novou dohodu blokovaly. K dohodě došlo až poté, co se zástupci všech pětadvaceti zemí EU rozhodli z dokumentu vyřadit část o vězeňských trestech pro kapitány lodí, které způsobí ropné skvrny. Navzdory tomu chápe Evropská unie nový dokument jako úspěch.
„Musíme bojovat proti nezákonnému vypouštění látek do vody a závažným nehodám způsobeným nedbalostí ve všech mořích EU,“ prohlásil komisař pro dopravu Jacques Barrot. Evropská komise se snažila zavést nová pravidla pro provoz dopravních lodí od nehody tankeru Prestige u španělského pobřeží v roce 2002, kdy se do vody dostalo přes 64 000 tun ropy. Podle EK se do Středozemního moře dostane každý rok kolem 150 000 tun ropy v důsledku úniků surovin z lodí. Ale navzdory ekologickým škodám způsobeným znečištěním z plavidel se dohodu o přísnějším trestání nehod nedařilo sjednat kvůli odporu Řecka, Malty a Kypru.
Řecké společnosti totiž vlastní velkou část evropské lodní flotily, Malta a Kypr sice hrají výrazně menší roli, ale tyto tři země dohromady byly největším odpůrcem původního návrhu. Jejich argumentem bylo, že v případě přijetí přísnějších podmínek, by došlo k výraznému ekonomickému propadu. Podle nových pravidel mohou země Evropské unie pokutovat vlastníky lodí až do výše 1,5 milionu euro v případě, že znečištění způsobí „závažné a rozsáhlé poškození kvality vody“, poškodí zdraví zvířat a rostlin, nebo způsobí zranění lidí. Menší rozsah poškození může být potrestán pokutou od 150 000 do 300 000 euro a společnost provozující plavidlo může přijít o obchodní licenci, nebo o finance pocházející z veřejných rozpočtů.
Rozhodnutí Evropské unie také znamená, že zodpovědnost za ekologické škody nezůstává jen na kapitánech lodí a vlastnících plavidel, ale rozšiřuje se i na společnosti, které si objednávají přepravu, nebo na organizace, které vydaly plavidlům certifikát o provozu, jestliže kvůli jejich nedbalosti dojde k závažnému poškození ekologie.
Další články v kategorii
- Souhrn událostí uplynulých dní 12.12.2025 - 14.12.2025 (15.12.2025)
- Jak poznat zkažené vejce? Nenechte se zmást červenou skvrnou (14.12.2025)
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)

Tweet



