Ochránci přírody chtějí dva přechody pro zvěř na D1 na Vysočině
21.07.2005 | Ekolist.cz
Dva přechody pro zvěř by podle ochránců přírody měly vzniknout na dálnici D1 mezi Jihlavou a Humpolcem na Pelhřimovsku. Zatížená dopravní tepna tam přetíná migrační cestu, po níž od Jeseníků do jižních Čech putují třeba losi, jeleni nebo rys. Vzácná zvířata hynou pod koly aut, mohutní jedinci mohou způsobit závažné dopravní nehody. V lesnatém úseku dálnice by jim měly pomoci mosty porostlé zelení, řekl dnes ČTK Václav Hlaváč, vedoucí havlíčkobrodské Agentury ochrany přírody.
Mosty by měly být zhruba na 95. a 110. kilometru. Jejich povrch bude zcela pokrývat vegetace. Pořizovací náklady se odhadují v desítkách milionů korun. "Nyní se začíná chystat projektová dokumentace," uvedl Hlaváč. Termín realizace se zatím nedá odhadnout. O financování staveb ochránci vyjednávají s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR i s ministerstvy. V Česku byl dosud postaven jeden most pro zvířata. Podle Hlaváče se ale vyskytují v Nizozemsku, Rakousku, Německu či Francii. "Staví se i na starých dálnicích," podotkl.
Řešení úseku u Jihlavy vybrali ochránci za prioritu mezi sedmi kritickými místy v zemi, kde silnice nejzásadněji omezují pohyb zvířat. Pětatřicet let stará dálnice je pro ně na Vysočině neprostupná, protože skoro nevede po mostech, pod nimiž by zvířata mohla procházet. "Doplácejí na to zejména druhy, které obývají velká území při malém počtu jedinců," vysvětlil Hlaváč.
Před dvěma lety u dálnice uvízl los, který putoval z Polska ke stádu do jižních Čech. "Tři dny chodil kolem a bál se přejít. Museli jsme ho uspat a převést," uvedl Hlaváč. Několik losů ale na dálnici zahynulo. Zastavení migrace podle něj vede k vytváření izolovaných populací s omezenou genetickou výbavou, kde se zvyšuje riziko chorob a vyhynutí. Proto není řešením obehnat silnice ploty, podotkl.
Podle Hlaváče jsou pro zvířata nejrizikovější dálnice a frekventované tahy. Problémy ale mají i na silnicích nižších tříd. Třeba chráněné vydry říční se bojí mostů, kde po stranách chybí suchý břeh a raději je obcházejí po silnici. Hynou i na vozovkách, které vedou po hrázích rybníků. Pod koly aut končí velké množství ježků, obojživelníků či srnčí zvěře.
Ochránci přírody při rekonstrukcích prosazují opatření, která bariéry zmírňují. Třeba most ve Skále na Havlíčkobrodsku se při současné opravě prodlouží, aby pod ním mohly přebíhat vydry.
Další články v kategorii
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)
- Věčné chemikálie ve vodě škodí dětskému zdraví i peněženkám (12.12.2025)

Tweet



