Táhnou i matou

Většina spotřebitelů se při nákupu potravin orientuje podle marketingových sloganů na obalech, které mohou být zavádějící. Zjistila to studie, kterou si objednala Evropská organizace na ochranu spotřebitelů (BEUC) a která zkoumala spotřebitelské chování v pěti členských státech - Dánsku, Německu, Maďarsku, Polsku a Španělsku. Na základě tohoto závěru ochránci spotřebitelů vyzvali Evropskou komisi, aby urychlila schvalování připravené směrnice o označování potravin a aby co nejdříve připravila návrh právní normy, která by zavedla povinné uvádění nutričních údajů na všech potravinách.

Podle studie se 77 procent respondentů při koupi potravin zajímá o jejich výživnou hodnotu a složení. Téměř dvě třetiny oslovených spotřebitelů připouštějí, že se při koupi rozhodují především podle marketingových sloganů na obalech jako "nízkotučný", "bez cukru" či "bohatý na vitaminy". BEUC nicméně upozorňuje, že tyto slogany říkají o potravinách pouze část pravdy. "Skoro polovina dotázaných by se nechala přesvědčit ke koupi například tvrzením, že potravina je bohatá na vápník. Přesto, že by takový výrobek mohl obsahovat velké množství soli, tuků či cukru," tvrdí BEUC v komentáři ke studii.

Evropská komise na výzvu BEUC zatím nereagovala. Od roku 2003 však bojuje za schválení směrnice, která by zpřísnila používání sloganů o výživné hodnotě či účincích dané potraviny na zdraví. Směrnice by měla stanovit seznam povolených sloganů i s definicemi, jaká kritéria musí potravina splnit, aby výrobce mohl konkrétní označení jako "s nízkým obsahem tuku" či "bez cukru" použít. Proti této regulaci se letos na jaře postavil Evropský parlament, který ji považoval za příliš přísnou. Ministři členských států v Radě EU toto stanovisko europoslanců přehlasovali a postavili se za původní návrh Komise. Směrnice je nyní ve druhém čtení v Evropském parlamentu.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info