Bioetanol: Nový způsob zhodnocení pro 1,6 milionu t obilí

Praktické zkušenosti a problémy spojené s výrobou bioetanolu z obilí v Německu. Zároveň článek upozorňuje na problémy neřešené týkající se množství přimíchávaného bioetanolu a jeho vlivu na současné benzinové motory a možnosti řešení podobným způsobem jako ve Švédsku, to je přechodem na FFV-motory spalující až 85 % bioetanolu (E 85).

"Byl jsem zpočátku trochu skeptický, když jsem slyšel, že se za žito má platit podle obsahu škrobu a ne podle hmotnosti", říkal Lutz Kreißler, vedoucí Agrárního družstva Dessau-Mosigkau. Patří k prvním výrobcům, kteří dodávají žito do nového zařízení na výrobu bioetanolu v Zörbigu, kde se obilí zpracovává na bioetanol pro výrobu pohonných hmot.

Základní cena za každé procento škrobu je 16 centů

Agrární družstvo se zabývá polní výrobou na 1300 hektarech, z čehož je mnoho půd vhodných čistě pro pěstování žita s 25 klasifikačními body. Kreißler uzavřel již před sklizní v roce 2004 s firmami Mitteldeutschen Bioenergie GmbH (MBE) (Středoněmecká bioenergie s. r. o.), provozovatelskou společností závodu v Zörbigeru, smlouvu, ve které mu byla nabídnuta základní cena 16 centů za každé procento škrobu ve vztahu k 55 %, tedy 88 EUR za t žita. Za procentní bod škrobu navíc by měl Kreißler dostat zvýšenou cenu 19 centů. "Ukázalo se, že naše žito mělo škrobu mezi 57 a 60 %, takže se v průměru mohlo prodávat za 94,6 EUR.t-1", konstatoval s potěšením Kreißler – při tržní ceně za krmné žito méně než 70 EUR.t-1 se tento způsob prodeje ukázal jako velmi správný. Dobrá sklizeň žita a tím stoupající nabídka měly později za následek, že MBE na podzim roku 2004 snížila základní cenu na 14 centů za procentní bod škrobu. "Přesto jsem s cenou 83 EUR.t-1 daleko nad cenou za krmné žito, vypočítává Kreißler. Při zvyšujících se nákladech na dopravu vzhledem k vyšším cenám za motorovou naftu a poplatky za mýtné je rád, že nalezl zpeněžení v místě. Zörbig totiž leží ve vzdálenosti pouhých ca. 25 km. Kreißler totiž prodává franko statek, takže ještě musí zaplatit 4 EUR.t-1 za dopravu do zpracovatelského závodu. Ovšem ještě také dostane prémii 45 EUR.ha-1 za energetické plodiny, což u něho ještě činí zase kolem 10 EUR.t-1 navíc. Doposud firmě MBE prodal kolem 1600 t žita a triticale. A Kreißler si je jistý: "Nyní, když již víme, jak na to, můžeme zkoušet jak se výběrem odrůdy a vhodným hnojením dostat na optimální poměr obsahu škrobu a výnosu."Celý článek si mohou registrovaní čtenáři přečíst v sekci Zemědělské aktuality.Top Agrar, 2005, č. 3, s. 110

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info