Rozpory vnávrhu Ministerstva zemědělství (Mze) na realizaci výstavby skladovacích kapacit pro skladování obilovin nakoupených prostřednictvím intervenčního nákupu

Podle Českomoravského sdružení organizací zemědělského zásobování a nákupu (ČMSOZZN) obsahuje návrh Ministerstva zemědělství na realizaci výstavby skladovacích kapacit pro skladování obilovin nakoupených prostřednictvím intervenčního nákupu řadu nepravdivých a zkreslených informací. Návrh bude vládou projednán ve středu 5. října 2005.

Zásadním rozporem proti skutečnosti je tvrzení Ministerstva zemědělství, že v druhém kole výběrového řízení bylo Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu nabídnuto pouze 185 tisíc tun skladových kapacit. Ve skutečnosti bylo k dnešnímu dni SZIF nabídnuto přes 520 tisíc tun a přepokládá se postupné navýšení až na 800 tisíc tun. Tyto skladovací kapacity jsou pro nákup obilí z letošní sklizně do SZIF dostatečné.

"Ministerstvo zemědělství v návrhu uvádí staré a velmi zavádějící informace o letošní sklizni, přitom skutečné výsledky žní byly známě již v polovině září. Výsledek je takový, že potravinářského obilí je tento rok nedostatek," uvedl Zdeněk Kubiska, předseda ČMSOZZN, a dodal: "Cena na trhu je navíc dnes vyšší než je cena intervenční - proto se velký zájem o intervenční výkup neočekává."

1) Cena potravinářské pšenice

Návrh Mze:

„dle aktuální informace pěstitelů se cena potravinářské pšenice pohybuje v  rozmezí 2300-2400 Kč/t“

Skutečnost:

Aktuální cena potravinářské pšenice (2.10.2005) se pohybuje v rozmezí 3000-3200Kč/t a stoupá.

2) Objem nskladových kapacit, nabízených SZIFu

Návrh Mze:

„ v  druhém kole výběrového řízení bylo nabídnuto pouze 185 tis tun skladových kapacit“

Skutečnost:

K dnešními dni je nabídnuto SZIFu přes 520 000 tun a předpokládá se navyšování na 800 tis. tun.

3) Investiční náklady na výstavbu nových sil

Návrh Mze:

„ náklady na výstavbu skladových sil s  kapacitou 300 tis tun budou 450-500 mil Kč….investiční náklady se odhadují až do výše 2000Kč/t skladovacího prostoru“

Skutečnost:

Odhadované náklady budou dvojnásobné tj. cca 1 mld. Kč, v materiálu nejsou započítány náklady související s nutným rozvojem infrastruktury, není uveden ekonomický propočet výstavby a návratnosti.

4) Přebytek obilovin

Návrh Mze

„ došlo k přebytku obilovin, řešením je zvyšování skladovacích kapacit pro účely intervenčního nákupu“

Skutečnost:

Přebytek se týká pouze krmného obilí které není předmětem intervenčního výkupu, tj. sila pro účely intervence tento problém absolutně neřeší

5) Dopad na podnikatelské prostředí

Návrh Mze:

„výstavba sil nebude mít negativní dopad na podnikatelské prostředí, návrh je v  souladu s EU“

Skutečnost:

- návrh je bezdůvodným narušování konkurenčního prostředí (skladování je podnikatelská činnost jako každá jiná) kde působí subjekty které na sebe riziko podnikání vzaly a sklady koupily, navíc bez souhlasu Evropské komise je celý projekt v  rozporu s právem ES.

Další argumenty, :

- návrh přichází v  době, kdy ČR není schopna splnit sliby dané zemědělcům v  Kodani, tj. dorovnání plateb na úroveň 65% úrovně plateb v  starých členských zemích, protože Mze chybí peníze

- Mze jako garant programu biopaliv nemá peníze na investiční podporu lihovarů (proto se hledají levnější cesty jako např.výběrové řízení, které je však stále napadáno a již 2 roky se Mze není schopno pohnout z místa) ani na podporu použití ostatních biopaliv

- je s podivem, že lze najít peníze na zbytečná sila tam, kde existuje dostatečná kapacita, dostatečná konkurence a vstup dalších subjektů na plně tržním principu není reálný

- EU pro další rozpočtové období (2007-2013) počítá se snižováním intervenční ceny a zpřísňování podmínek intervenčního výkupu, tj. vykupovat se bude méně

- návrh je plýtváním prostředků daňových poplatníků

ČMSOZZN: Návrh Ministerstva zemědělství na realizaci výstavby sil uvádí nepravdivé informace

(Praha 3. 10. 2005) – Podle Českomoravského sdružení organizací zemědělského zásobování a nákupu (ČMSOZZN) obsahuje návrh Ministerstva zemědělství na realizaci výstavby skladovacích kapacit pro skladování obilovin nakoupených prostřednictvím intervenčního nákupu řadu nepravdivých a zkreslených informací. Návrh bude vládou projednán ve středu 5. října 2005.

Zásadním rozporem proti skutečnosti je tvrzení Ministerstva zemědělství, že v  druhém kole výběrového řízení bylo Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu nabídnuto pouze 185 tisíc tun skladových kapacit. Ve skutečnosti bylo k dnešnímu dni SZIF nabídnuto přes 520 tisíc tun a přepokládá se postupné navýšení až na 800 tisíc tun. Tyto skladovací kapacity jsou pro nákup obilí z letošní sklizně do SZIF dostatečné. Předpokládaná úroda potravinářské pšenice v  letošním roce je 1 – 1,2 mil. tun (což je roční potřeba pro mlýny), nabídka do SZIF se tedy letos očekává v  rozmezí 200 – 300 tis. tun. Tento vývoj lze předpokládat i v  následujících letech, výstavba nových skladů je proto zbytečným luxusem a nehospodárným vynakládáním finančních prostředků ze státního rozpočtu.

„Ministerstvo zemědělství v návrhu uvádí staré a velmi zavádějící informace o letošní sklizni, přitom skutečné výsledky žní byly známě již v  polovině září. Výsledek je takový, že potravinářského obilí je tento rok nedostatek „ uvedl Zdeněk Kubiska, předseda ČMSOZZN , a dodal: „Cena na trhu je navíc dnes vyšší než je cena intervenční - proto se velký zájem o intervenční výkup neočekává.“ Podle návrhu se aktuální cena potravinářské pšenice pohybuje v rozmezí 2300 – 2400 Kč/t, podle informací pěstitelů již však aktuální cena tuny pšenice ve mlýnech dosáhla hranice 3200,- Kč.

Dalším důležitým argumentem, který hovoří proti výstavbě nových sil je skutečnost, že EU po loňských zkušenostech připravuje zpřísnění kvalitativní přejímky nabízených obilovin do intervenčního nákupu ve snaze maximálně snížit jeho objem. „Toto zpřísnění je dalším faktorem, který výrazně sníží množství české pšenice nabízené do intervenčního výkupu,“ připomněl Kubiska.

Nesmyslné je i další tvrzení Ministerstva zemědělství, že zvyšováním skladovacích kapacit pro účely intervenčního nákupu se řeší problém s  přebytkem obilovin. Ve skutečnosti se ale letošní přebytek týká pouze krmného obilí které není předmětem intervenčního výkupu (podobný výsledek sklizně je očekáván i v následujících letech). Nová sila pro účely intervence tento problém absolutně neřeší.

Pokud by došlo ke schválení návrhu Ministerstva zemědělství a výstavbě skladovacích kapacit z  peněz daňových poplatníků, důsledkem by podle sdružení ČMSOZNN bylo narušení fungujícího konkurenčního prostředí. Bezdůvodné narušování tohoto prostředí představuje znevýhodnění subjektů, které investicí do nákupu skladovacích kapacit v minulosti podstoupily podnikatelská rizika.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info