Řetězce mají v ČR prostor pro expanzi
19.10.2005 | Hospodářské noviny
Nadnárodní maloobchodní řetězce mají v ČR podle studie analytické společnosti PricewaterhouseCoopers navzdory tvrdé konkurenci a vysokému počtu prodejen stále dostatečný prostor pro další expanzi. Nejlépe na tom jsou z tohoto pohledu prodejci nepotravinářského zboží. V ČR bylo na konci loňského roku podle údajů společností Incoma Research a GfK Praha 160 hypermarketů, 520 supermarketů a 405 diskontních prodejen a letos přibylo několik desítek nových velkoprodejen.
"V ČR stále existují možnosti expanze pro nadnárodní maloobchodní řetězce ve vybraných nepotravinářských segmentech, například v oblasti módního odívání, obuvi či prodeji nábytku. V potravinářském sortimentu zůstávají dobré příležitosti ještě v mnoha menších městech a regionech, které doposud nebyly předmětem zájmu největších prodejců," řekl dnes ČTK Pavel Kulhavý z české pobočky PwC. Pro evropské maloobchodní společnosti nyní podle studie PwC nabízí nejlepší investiční podmínky sedm zemí ze střední a východní Evropy a Asie. "Čína, Indie, Vietnam a Turecko zůstávají, podobně jako v loňském roce, nejdůležitějšími cíly investorů. Naopak se jimi nově stávají Rusko, Rumunsko a Bulharsko," uvedl Kulhavý.
Slova Kulhavého o dalších možnostech obchodníků v ČR potvrzují plány obchodních řetězců, které při své další expanzi na tuzemském trhu začaly stále častěji sázet i na menší prodejny ve městech, která dosud byla mimo hlavní zorné pole velkých obchodních společností.
Touto cestou se vydala například společnost Tesco Stores ČR, která v ČR provozuje síť šesti obchodních domů a 24 hypermarketů. Tesco letos v Mikulově na Břeclavsku otevřelo svůj první malý obchod s prodejní plochou tisíc metrů čtverečních. Obchodní řetězec Tesco chce v Mikulově otestovat tento nový typ prodejen, aby je poté mohl rozšířit v ČR, Polsku a Maďarsku. Dosud se Tesco orientovalo na výstavbu obchodů s prodejní plochou nejméně 3000 metrů čtverečních. Vesselin Barliev ze společnosti Tesco Stores ČR ČTK řekl, že tuzemský maloobchodní trh začíná být ve velkých městech pomalu nasycen, a proto se společnost rozhodla část své expanze zaměřit na menší sídelní útvary. "Mikulov má zhruba 7,5 tisíce obyvatel, čemuž bude odpovídat i velikost prodejní plochy našeho nového obchodu. Po nějakém čase vyhodnotíme jeho fungování a poté rozhodneme o dalším postupu," uvedl Barliev.
Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků ze společnosti Incoma Research po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování. Letos již ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR. Mezi úspěšné formáty obchodů patří v ČR hlavně hypermarkety a diskontní prodejny, které měly loni na celkovém obratu 50 největších obchodníků podíl 59 procent. Naopak supermarkety pozici ztrácejí a jejich podíl činil 17 procent.
Celkový maloobchodní trh v ČR podle odhadu odborníků obnáší zhruba 650 miliard korun. Desítka největších obchodních řetězců v loňském roce vykázala podle údajů Incoma Research nárůst obratu meziročně o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun. Deset největších maloobchodníků mělo loni tržby téměř 188 miliard Kč.

Tweet



